Inteligentní dopravní systém testují hasiči do konce roku v šestnácti zásahových vozech, poté přejdou do ostrého provozu. „Umožňuje nám bezpečný a plynulý průjezd na zelenou přes světelné křižovatky, čímž se zkracuje náš dojezd k mimořádné události,“ řekl ředitel brněnských hasičů Petr Oháňka.

Za zavádění inteligentních dopravních systémů do vozů získali jihomoravští hasiči druhé místo v letošní anketě Hasič roku v kategorii Projekt roku. „Česká republika je v Evropě jejich průkopníkem. Nezaměřuje se jen na dálnice, ale i na města, veřejnou osobní dopravu, vozy záchranných složek a železniční přejezdy. Brno se díky pilotnímu projektu C-roads dostalo do čela nejen českých měst, ale i evropských,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Svět očima Líšňáků mohou lidé obdivovat ještě do poloviny prosince. Vítězný snímek s názvem Soustředění.
Soustředění, ruce i sněhová princezna. Víme, jaký je Svět očima Líšňáků

Hasiči mají aktuálně přednost na šestadvaceti křižovatkách. Jsou na velkém městském okruhu či výpadovkách k dálnici D1. Například ve Vídeňské, Heršpické, Ostravské nebo Olomoucké ulici. Systém mohou rozšířit na dalších zhruba osmdesát křížení, které umožňují preferenční jízdu vozů městské hromadné dopravy, a dalších dvacet nově zrekonstruovaných.

Kromě preference při jízdě hasičů funguje v Brně ještě obdobný systém pro vozy městské hromadné dopravy. „Jedinečnost brněnského systému tkví v tom, že oba ve městě v současnosti tvoří dvě nezávislé soustavy. Tou první je systém společnosti Brněnské komunikace, na jehož financování se z velké míry podílela Evropská unie, a druhou je řídicí informační systém dopravního podniku. Oba systémy jsou navíc schopny spolu komunikovat,“ vysvětlil městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Systémy hasičů a dopravního podniku mají stejně založené technologie. „Díky tomu můžeme při jízdě k zásahu informovat řidiče hromadných vozů, že se k nim blížíme, aniž by nás už v tu chvíli viděli nebo slyšeli,“ podotkl Oháňka. Reálně ale hasiči tuto možnost ještě nemají.

Do budoucna se mají inteligentní dopravní systémy rozšířit i do běžných aut. Aby například řidiči dostali informaci o přijíždějící hasičském vozu například na obrazovku ve svém autě ještě předtím, než ho uvidí nebo uslyší přijíždět.