Do boje se zapojila sdružení, cestující i pracovníci Českých drah, a výzvy sdílí na sociálních sítích. Podle vlakvedoucího a člena petičního výboru Radka Tyla už nasbírali na pět set podpisů. „Počítáme s tím, že do května, kdy chceme petici odevzdat starostům obcí k jednání na kraji ještě mnoho podpisů přibude,“ říká.

Květnový termín je podle něj rozhodující, právě tehdy schvaluje kraj nové jízdní řády. „Pokud ho schválí, už s tím nic neuděláme,“ spěchá Radek Tyl.

Družstvo zápasníků pořádajícího Sokola Hodonín vybojovalo na domácí Velké ceně v soutěži družstev stříbrný pohár.
Hodonínští zápasníci získali na domácí Velké ceně stříbrný pohár

Zmiňovaná trať začíná v Zaječí a spojuje Hodonínsko s Břeclavskem a částečně i Brnem. Od nového roku ale přímo do Hodonína nepojede. „Dle schváleného dopravního plánu na příští rok Jihomoravský kraj objednal dopravu v úseku Zaječí – Čejč na stávající provoz, ten zůstane stejný. V úseku Čejč – Hodonín bude ale železniční doprava nahrazena autobusovou,“ potvrdil vedoucí odboru dopravy Jihomoravského kraje Rostislav Snovický.

Důvodem je podle něj úspora peněz v krajském rozpočtu. „Vzhledem k tomu, že frekvence cestujících je v daném úseku velmi nízká, vyhodnotili jsme, že levnější bude autobusová doprava,“ upřesnil Snovický.

To potvrdil i ředitel společnosti Kordis, která má na starosti krajskou veřejnou dopravu. „V průměru cestuje ve všední dny ve vlaku deset lidí, za den je to v průměru padesát až sedmdesát cestujících v jednom směru,“ upřesnil Jiří Horský. Dodal, že trať se zcela neruší. Zachován zůstane víkendový turistický provoz. Ten je podle něj na rozdíl od všedních dnů ziskový. „Paradoxní je, že v době konání vinařských akcí cestuje vlakem více lidí, než za celé léto,“ dodal Horský.

Městská policie v Hodoníně. Ilustrační foto.
Asistenti strážníků budou hlídat u škol i letos

Jinak to vidí ale člen petičního výboru Radek Tyl. „Ranními vlaky jezdí plno děcek do gymnázia do Velkých Pavlovic, spousta lidí do zaměstnání z Čejče do Hodonína, i obráceně na přípoje do Brna. Plné jsou vagóny i odpoledne, když se všichni vrací,“ popisuje Tyl.

Upozorňuje i na lepší servis vlaků. „Autobus kolo neodveze, problém mohou mít i maminky s kočárky,“ upozornil a doplnil. „Na autobusy budou složitě přestupovat,“ míní.

Zachování vlaku podporují lidé i na sociálních sítích. „Doufám, že petice vlak zachrání,“ uvedl Martin Fousek.

Podporu vyjádřil i starosta Mutěnic. „Železnice je ekologická doprava, věřím, že časem bude i více využívaná obyvateli i turisty,“ uvedl Dušan Horák.