Po celém velkém okruhu už se neprojedu, ale moji vnuci možná ano. Variace vtipu na stále prodlužovanou dobu dostavby brněnského velkého městského okruhu už zlidověly. Ředitelství silnic a dálnic, které okruh staví, ale připravilo další odklad.

Letos ke konci roku měla začít stavba okruhu v Žabovřeské ulici v Pisárkách. Stroje ale na staveniště vyrazí nejdříve příští rok. „Za zdržení může novela zákona o posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA. Žádost jsme podali v březnu, vyjádření čekáme v září,“ uvedla mluvčí ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Pro zvětšení klikněte.

Až poté může státní organizace požádat o stavební povolení. Ledvinová předpokládá zahájení stavby v dubnu příštího roku. Už letošní plánovaný start prací byl ale posunutý, dříve ředitelství dálnic počítalo se zahájením loni.

Další odklad čeká také na úsek okruhu ve Vinohradech. Vznikne až jako poslední a dokončení ředitelství plánuje nově na rok 2032. Problém je hlavně vinohradský tunel. „Provádíme inženýrsko-geologický průzkum. Zkoumáme také starou ekologickou zátěž v místě tunelu,“ vysvětlila mluvčí Ledvinová.

Podle projektanta Vlastimila Nováka má zamýšlený tunel stát ve velmi složitém terénu. „Není tak vůbec jasné, jestli se postavit dá,“ upozornil na riziko. Novák se podílel na přípravě stavby úseku okruhu na Tomkově náměstí, podílí se také na projektování trasy dálnice D43 z Brna na Moravskou Třebovou.

Složitost vedení tunelu pod Vinohrady potvrdil také Martin Knížek z Ústavu geologických věd Masarykovy univerzity v Brně. „Pokud by v celé trase tunelu byl jen jeden typ horniny, byla by ražba jednoduchá. Přes Vinohrady ale kdysi vedla řeka a její údolí později vyplnil materiál z blízkého okolí,“ popsal geologickou historii oblasti Knížek.

Ražba skrz jeden druh horininy by podle Knížka byla relativně jednoduchá. „Kombinace různých typů hornin v hloubce způsobuje komplikace. V tomto případě ostrý přechod mezi velmi pevným a kvalitním granodioritem a nezpevněnými sedimenty,“ upozornil Knížek.

Vlastimil Horák z Ústavu geotechniky Vysokého učení technického v Brně ovšem upozornil, že dnes je možné stavět tunely prakticky kdekoliv. „Technologie na to máme. Otázka jsou peníze. Cena staveb od vyprojektování stoupá, protože je projektanti připravují v jiné době, než je později dělníci staví,“ řekl Horák.

Podle vinohradského starosty Jiřího Čejky je zamýšlený tunel pro městskou část důležitý. „Potřebujeme ho co nejdřív a také jeho napojení na jižní i severní část okruhu. Odklad nepřichází v úvahu,“ uvedl starosta.