Úvodní rok prací má za sebou vznikající druhá část velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici v Brně. Dělníci dokončili hrubou stavbu půlkilometrového tramvajového tunelu. Letos začnou se silniční galerií. Práce pokračují podle harmonogramu.

Aktuálně stavbaři dělají izolace přesypané části tunelu a čistí jeho dno pro následnou betonáž. „Současně betonujeme sekundární ostění v padesátimetrové únikové štole. Tyto práce máme dodělat do jara. Letos také začneme budovat tramvajovou trať, jejíž dokončení máme v plánu do konce roku,“ nastínil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. Zhruba za rok začnou jezdit tunelem první tramvaje.

Stavba VMO v Žabovřeské ulici pokračuje budováním provozně-technologického objektu, hydroizolací tunelu nebo třeba vrtáním pilot základů silniční galerie.
Stavba VMO Žabovřeská před Vánocemi: vrtání pilot i práce na hydroizolaci

Tunel povede ve skále pod Wilsonovým lesem. K rozpojení masivu dělníci použili zhruba jedenáct tun trhaviny a odtěžili čtyřiadvacet tisíc metrů krychlových horniny. „Průraz i odtěžení se podařilo udělat za minimálního počtu omezení. Připravovali jsme se na zastavení dopravy několikrát denně a intenzivně jsme informovali obyvatele o chystaných komplikacích. Naše očekávání se však nenaplnila a stavbaři vše zvládli tak, aby byl v maximální možné míře zajištěný nepřetržitý průjezd,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková.

Loni začali dělníci pracovat na opěrných a zárubních zdech tunelu a také na provozně-technologické budově, která poslouží pro řízení provozu v galerii a tunelu. „Vybudovali jsme opěry pro lávku pro pěší. Důležité bylo zajištění silně porušeného skalního masivu v prostoru obou portálů a podél budoucí silniční galerie,“ doplnil Fiala.

Stavba tramvajového tunelu v brněnské Žabovřeské ulici pokračuje jeho hydroizolací. Dělníci budují také zázemí pro řízení provozu v tunelu a galerii.
Posun prací u tramvajového tunelu v Žabovřeské: téměř hotové únikové štoly

Okolo stavebního ruchu často projíždí například řidič František Zelený. „Dělníci tam dělají pořád, i o víkendech nebo svátcích. Dokončení celé stavby ale i přesto asi moc urychlit nejde, maximálně o několik měsíců,“ zamýšlel se Brňan.

Hotová má být letos lávka pro pěší. Lidé se po ní dostanou od Wilsonova lesa k řece Svratce. Poprvé však zřejmě až po dokončení celé stavby v roce 2024.

Řidiče letos nečekají zásadnější dopravní omezení. I nadále okolo projedou jedním jízdním pruhem v každém směru. Tento režim zůstane až do konce stavby.

Dělníci pokračují v práci na tramvajovém tunelu v brněnské Žabovřeské ulici. Zbývá dobetonovat poslední profil.
Betonování, ražba únikové štoly: nahlédněte do tramvajového tunelu v Žabovřeské

Práce na druhé části městského okruhu v Žabovřeské začaly předloni v prosinci. Státní silničáři za ni zaplatí zhruba dvě miliardy korun, vedení města 121 milionů.

Tramvaje, jež dřív jezdily okolo skály, se přesunou do tunelu v ní, což umožní rozšíření přilehlé přetížené silnice. Místo dosavadních dvou pruhů tam řidiči využijí čtyři. Zmizí díky tomu špunt, který způsobuje čekání v obousměrných kolonách kvůli úzké cestě mezi už hotovými částmi velkého městského okruhu. Denně jím projede čtyřicet tisíc aut.