V občerstvení Subway u Rohlenky na Brněnsku zavedli platbu v bitcoinech 20. prosince a od té doby už tuto možnost využila asi dvacítka zákazníků. „Jsou to většinou mladí lidé a nadšenci do informačních technologií. Překvapilo mě, jak pozitivní jsme měli reakce, lidé se o bitcoiny zajímají. V Brně je silná komunita, možná je to blízkostí s Bartislavou, která se považuje za bitcoinovou metropoli," sdělil majitel provozovny Oldřich Peprla, jehož inspiroval kolega ze Spojených států, který platbu v bitcoinech zavedl už dříve.

Protože bitcoiny nemají žádný reálný základ, jejich kurz neustále kolísá. „Při zadání platby se částka v korunách okamžitě převede na aktuální kurz. Je ale možné, že ráno zaplatíte jinou částku v bitcoinech než odpoledne," upozornil Peprla, který chce bitcoiny do měsíce přijímat i ve své druhé provozovně v Modřicích.

V Bratislavě před několika týdny otevřeli i bitcoinový bankomat, kam člověk vloží hotovost a její hodnota se mu připíše na bitcoinový účet podle aktuálního kurzu. „Bitcoinový automat by se mohl v Brně uchytit spíš než v Praze. Existuje tu skupina lidí, která se o bitcoiny zajímá a obchoduje s nimi, ale nescházíme se. Pro mě je to zábava a investice," komentoval Václav Papoušek, který s virtuální měnou obchoduje.

Své kadeřnické služby za bitcoiny nabízí ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku Tomáš Duda. „Jsem vyučený kadeřník a zajímám se o tuto oblast, proto mě napadlo to propojit. Věřím, že placení bitcoiny má budonost, pokud ho vlády nebo banky nějak výrazně neomezí," komentoval mladý kadeřník, který přiznal, že zatím se mu zákazníci platící v bitcoinech zrovna nehrnou.

Ekonomický analytik Jiří Šimara je k nárůstu plateb v bitcoinech skeptický. „Je to kvůli velké nestálosti hodnoty samotného bitcoinu. Každý, kdo se účastní transakcí v této digitální měně, totiž automaticky podstupuje riziko poklesu nebo růstu její hodnoty. Šlo by tak prakticky o spekulaci, což jde proti samotnému principu měny, která by měla být naopak stabilním uchovatelem hodnoty," poznamenal Šimara. Podle něj obchodníci využívají platbu v bitcoinech spíše jako marketingový tah, který má za úkol společnost zviditelnit.