Zaklíněné kamiony pod viaduktem znemožňují jízdu po hojně využívané silnici, která je spojnicí z Moravy na Slovensko. Pokud některý z náklaďáků tady uvízne, vzápětí se za ním vytvoří kolona aut. Několik desítek metrů od viaduktu leží kruhový objezd, na opačné straně o něco dále křižovatka.

Podjezd má výšku 3,9 metru, což je o deset centimetrů méně, než má většina ostatních na Hodonínsku. Přestože řidiče na tento fakt upozorňuje několik dopravních značek, strážníci se na místo opakovaně vrací. Jenom zastavení dopravy, vyprázdnění cesty a vyfouknutí pneumatik kamionu, aby mohl projet, zabere asi tři čtvrtě hodiny. „Počet uvízlých nákladních aut sice rok od roku klesá, ale i tak nám působí velké problémy v dopravě. Většinou je řešíme blokovou pokutou v minimální hodnotě tisíc korun," uvedl velitel veselských strážníků Rostislav Prax.

Železniční podjezd ve Veselí nad Moravou.

Nejdřív úpravy nádraží

Veselané nechali vypracovat studii ohledně toho, kolik by stálo lepší značení a laserové měření výšky aut s upozorněním. Obecní rozpočet mají novinky přijít asi na dva miliony korun. Zatím se však nic nezměnilo.

Úpravy výšky podjezdu zahájí asi až v roce 2020. Už příští březen ale započnou práce na nádraží. „Jde o modernizaci informačního systému a výstavbu bezbariérových nástupišť. Mají výšku shodnou s podlahou železničního vozu, což usnadní nastupování a vystupování," popsal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Iliaš.

V současné době se připravuje dokumentace projektu. Předpokládané náklady stavby dosahují šesti set milionů korun.

K veselskému uzlu se váže dlouhá historie. Už v létě roku 1885 padlo rozhodnutí o trasování železnice přes Veselí a zřízení odbočky k uherské hranici u Sudoměřic. „Tím byl formálně položený základ dnešního uzlu. Následující rok byl ve znamení zahájení stavby veselské stanice, výtopny a kolejí od Olšovce do Kunovic. Příchod železnice usnadnil nejen obchod a pohyb obyvatelstva, ale podpořil také technický rozvoj a sílící národní uvědomění," uvedl už dříve mistr oprav kolejových vozidel Leoš Tomančák.

Tomančák dodal, že koleje přestály jak okupační léta, tak i rozdělení Československa. Na zánovní modrou halu z roku 2012 navazuje prodloužená přístavba. „V loňském roce veselský železniční uzel oslavil sto třicet let. Můžeme říci, že dodnes patří k těm regionálně významným," srovnal.