Pro brněnské železnice bude toto léto možná nejpernější v historii. Lidé se musejí připravit na tři velké výluky, a z nich jedna z poloviny vyřadí z provozu hlavní nádraží. Náhradní autobusy se ani nevejdou na tradiční parkovací místo před nádražní budovou a cestující mezi nádražími převezou i tramvaje. Po desetiletích se navíc lidé podívají na stanici Brno-dolní, která teď slouží jen nákladní dopravě.

Na změnách pracují

Na tramvaj nebo autobus náhradní dopravy při cestě do centra přesednou také cestující z rychlíků z Prahy. „Rychlíky ve směru na Prahu pojedou z Králova Pole nebo Slatiny. Přesnější podobu změn dokončujeme a budeme ji znát asi čtvrtého nebo pátého června," sdělila mluvčí Českých Drah Kateřina Šubová.

Vlaky EuroCity a expresy zastaví na nádraží Brno-dolní. To zatím jako velký přestupní uzel, kudy projdou až tisícovky cestujících za den, nevypadá. Oprýskanou ceduli s názvem stanice stíní větve vrby a na kolejích postávají prázdné nákladní vagony. „Správa železniční dopravní cesty tam postaví nástupiště pro náhradní dopravu," poznamenal ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín. Nádraží Brno-dolní stojí uprostřed plánované čtvrti Jižní centrum, kde má vyrůst nový železniční uzel. Brno-dolní je druhé nejstarší nádraží ve městě a slouží už jen nákladní dopravě.



Kdy v těchto místech nový železniční uzel vyroste, stále zůstává otevřené. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura v dubnu slíbil, že Brno na výstavbu nového nádraží dostane peníze z evropských dotací už v roce 2014 nebo 2015.

Z vlaku do tramvaje

České dráhy zajistí spojení mezi hlavním nádražím a dalšími zastávkami jak autobusy, tak tramvajemi. „V létě přepravujeme vždy méně lidí, takže máme volné vozy, které mohou převézt cestující z vlaků. Posílíme linky 2 a 6, ve kterých budou platit i jízdenky z vlaků," sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Kolik tramvají navíc podnik nasadí, zatím nemá spočítané. „O prázdninách plánujeme výluku ve Vídeňské ulici, takže linka 6 pojede trasou Královo Pole nádraží – Česká – Hlavní nádraží. Proto tedy pojede v létě zajistí náhradní dopravu," doplnila Škrancová.

Už za dva týdny začne také výluka mezi Střelicemi a Moravskými Bránicemi na Brněnsku, která potrvá tři měsíce. Cestující budou na náhradní autobusy chodit až do Uhelné ulice. Nejkritičtější z letošního léta bude období od 13. července do 11. srpna. K výluce kvůli opravovanému mostu se přidají ještě opravy na trati mezi Rousínovem a Přerovem. „Všechny rychlíky směr Bohumín a Olomouc nahradí autobusy," uvedla Šubová.