Místo stánků nová přístavba. Levé křídlo výpravní budovy brněnského hlavního nádraží se do budoucna změní. Do této části historického objektu se nyní lidé kvůli rekonstrukci nedostanou. Deník Rovnost minulý týden dostal exkluzivní možnost podívat se, jak dělníci pokračují s přestavbou. Po dokončení se má zvýšit rozsah služeb i komfort cestujících.

V opravované části vznikne supermarket, kavárna, menší obchody i restaurace. „Chceme, aby nabídka byla vyvážená a každý zákazník si vybral. Kdo má rád zdravou stravu, by si dal salát, jiný si koupí burger,“ zmínil ředitel developerské společnosti Brno new station development, která má budovu v nájmu, Ivo Vrzal.

Místo u Podivína, kde se v roce 1950 srazil rychlík s autobusem. Zemřely tam desítky lidí. Nyní je tam přechod pro pěší. Rok 2015.
Tragické Vánoce před 70 lety: 34 mrtvých. U Podivína se srazil rychlík a autobus

Historický ráz budovy, která je památkově chráněná, zůstane zachovaný. „Veškeré úkony děláme ve spolupráci s odborem památkové péče brněnského magistrátu a národním památkovým ústavem,“ poznamenal Vrzal.

Přibudou také nové toalety a místa na sezení pro cestující, aby se lidé neshlukovali pouze v hlavní odjezdové hale, která prošla rekonstrukcí loni. „Lavičky i obchody jsou dobrý nápad. Zejména pokud člověk dlouho čeká na vlak. Alespoň se nenudí,“ míní studentka Tatiana Peťková.

Podle Vrzala lidé přivítají i supermarket. „Když někdo jede do menší vesnice, už může mít nakoupeno v supermarketu, nemusí přemýšlet, jestli mu sámoška někde na vesnici nezavřela před nosem," zmínil.

Opravy na hlavním nádraží v Brně:

levé křídlo výpravní budovy: vznik restaurace, kavárny, supermarketu i menších obchodů, navíc v suterénu nové toalety a zázemí pro obchody, výměna všech sítí včetně kanalizace, elektřiny, vodovodů, historický ráz budovy zůstane zachovalý

termín: polovina 2020 – 2021

podchod příjezdové haly: konec oprav, otevřený nejpozději do Štědrého dne

Úpravy levého křídla mají být hotové příští rok. „Chceme, aby na Vánoce bylo částečně nebo úplně zprovozněné,“ podotkl Vrzal.

Náklady budou zhruba 130 milionů korun bez daně. V plánu je do budoucna i rekonstrukce pravého křídla a toalet v suterénu hlavní odjezdové haly.

Například podle Jany Rambouskové brněnské vlakové nádraží zatím v porovnání s pražským zaostává. „Postrádám na něm čistotu, vše je polorozpadlé. Nádraží v Praze je reprezentativní a Brno, druhé největší město, by si zasloužilo mít ho v lepším stavu,“ řekla žena.

Ke konci se blíží oprava podchodu příjezdové haly vlakového nádraží. Hotový bude tento týden. „Podchod otevře do Štědrého dne,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

V příštím roce se dělníci přesunou k pátému a šestému nástupišti. Oprava je v plánu od června do září. „Cílem je celková oprava přístřešku, plochy a hrany nástupiště včetně všech technologií,“ oznámila Friebová.

Vědci pod vedením geografů a krajinných ekologů z Mendelovy univerzity v Brně mapují zaniklé vesnice. Na snímku Pelhřimovy.
Jednu zatopili, další semlel komunismus. Brněnští vědci hledají zaniklé obce

Pracovníci navýší nástupiště, což zajistí lidem pohodlný nástup do vlaků. „Povrch nástupišť je z litého asfaltu, který odstraní a plochu nově vydláždí,“ přiblížila mluvčí. Náklady budou asi pětašedesát milionů korun.