Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Změny v hromadné dopravě: nedostatek řidičů v Brně pomohou vyřešit Ukrajinci

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Magistrát rozšíří provoz hromadné dopravy ve městě. Kolik za změny zaplatí, netuší. Brnu ale chybí řidiči. Pomohou Ukrajinci. 

7.10.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ludmila Korešová

Přibudou nové spoje, některé linky začnou zajíždět dál, na jiných přibudou vozy s větší kapacitou. Plány na změny v brněnské hromadné dopravě, o kterých už dřív Brněnský deník Rovnost informoval, mají jeden háček. Dopravnímu podniku se už dlouho nedostává řidičů.

Aktuálně jich podle mluvčí podniku Barbory Lukšové chybí kolem šedesáti. „Pokud bychom nechtěli mít žádné brigádníky a zbavit se přesčasů, potřeboval bychom jich stovku. Vedení společnosti projednává materiál, podle kterého bychom mohli do budoucna využívat služeb agentur a dovézt řidiče z Ukrajiny,“ nastínila další možné plány Lukšová. Podle ní však rozšíření provozu nebude vyžadovat žádné vysoké počty nových řidičů.

Málo šoférů má i pražský dopravní podnik. Aby mohl zvýšit kapacitu svých linek se stávajícím počtem zaměstnanců, testuje nasazení mimořádné dlouhého autobusu o větší kapacitě. „Má délku jedenadvacet metrů, přičemž maximální povolená je necelých devatenáct. Získali jsme na něj výjimku,“ uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Podle Petra Zámečníka z Centra dopravního výzkumu může s nedostatkem řidičů částečně pomoci automatizace. „Nejjednodušší je to na dráze, například v metru. Tamní provoz se dá snadno oddělit od ostatního a snížit riziko možného střetu. Zavádět lze také autonomní minibusy, které firmy už testují a jezdí po stanovených dráhách. Úplně autonomní tedy zatím nejsou,“ nastínil možný vývoj.

Pro zvětšení klikněte.

Autonomní minibusy zkouší ve švýcarském Sionu nebo rakouském Salzburku. „Zatím jde ale spíš o turistickou atrakci. Pohybují se rychlostí do třiceti kilometrů za hodinu,“ doplnil Zámečník.

Zvýšení provozu v brněnské hromadné dopravě bude stát i další peníze. Kolik, není známo. „Pro příští rok je předběžně stanovený příspěvek na provoz brněnské hromadné dopravy ve výši necelých dvou miliard. Týká se celého fungování hromadné dopravy. Nedá se říci, kolik budou stát navržené změny,“ uvedl mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.

Brno každý rok hospodaří s přibližně dvanáctimiliardovým rozpočtem. Doprava z něj ukrojí zhruba šestinu.

Příspěvky na provoz hromadné dopravy se mění každý rok. V roce 2015 na ni Brno přispívalo 1,8 miliardy korun, loni klesl na půl druhé miliardy. „Pro letošek počítáme se sumou jedna a tři čtvrtě miliardy korun. Záležet bude na závěrečném vyúčtování, které bude k dispozici na začátku příštího roku,“ doplnil mluvčí Poňuchálek.

Na rozdíl od brněnského magistrátu má krajský úřad spočítané, kolik budou stát změny v provozu autobusů a vlaků, které objednává. Od změny jízdních řádů totiž Brno spojí se všemi okresními městy. Nově se tak lidé dostanou autobusy do Vyškova a Znojma, vlakovou linku do Šakvic na Břeclavsku čeká prodloužení až do Břeclavi a Hodonína. Blansko noční vlak obsluhuje už nyní.

Krajskou kasu bude doprava stát půl milionu korun navíc. „Spoje zajistí stávající dopravci na daných trasách,“ sdělila mluvčí kraje Monika Brindzáková. Odjezdy navážou na půlnoční příjezdy vlaků od Prahy, Břeclavi, Pardubic, Bratislavy a Budapešti.

Autor: Michal Rapco

7.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Venuše z Pavlova.

V Archeoparku Pavlov vystaví originální venuši. Sošku starou téměř 30 tisíc let

Lídryně Starostů a nezávislých Jana Krutáková.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídryně Starostů a nezávislých Jany Krutákové

Turisty přiláká na Znojemsko nová společnost. Nyní čeká na krajský certifikát

Jižní Morava – Lákat turisty na Znojemsko, aby v kraji mezi vranovským zámkem, Národním parkem Podyjí a šatovskými sklípky strávili třeba týden. To je úkol nové destinační společnosti. První nedávno získala krajskou certifikaci na Hodonínsku. Na Břeclavsku trvá pat mezi Lednicí a Mikulovem.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra Strany zelených Michala Berga

Jižní Morava /VOLEBNÍ ONLINE ROZHOVOR/ - Michal Berg je lídrem jihomoravské kandidátky Strany zelených pro volby do poslanecké sněmovny. Ve středu od 10 do 11 hodin odpoví na dotazy čtenářů na www.brnenskydenik.cz.

Střelci samotáři přitahují osobní obranu, pro svůj tým jsou droga

Jižní Morava – Když vypadnou ze sestavy, rapidně se snižuje šance na bodový zisk. Neexistuje totiž nikdo, kdo by je zastoupil, pro tým jsou jako droga. Existují fotbalisté, kteří jsou schopní dlouhodobě střílet víc než polovinu branek mužstva. Pokud vezmeme útočníky s aspoň sedmi góly, jsou tací hráči v jihomoravských krajských soutěžích tři – Milan Klimeš ze Slatiny, Štefan Czucz ze Šatova a Michal Smetana z Tuřan.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení