Žalobcům kromě dalších bodů vadí způsob postupu kraje při posuzování variant trasy silnice 43. Existují nakonec schválená bystrcká a druhá vedoucí Boskovickou brázdou. Právě tuto možnost podle nich úředníci Jihomoravského kraje plnohodnotně neposoudili. „Územní studie místo dvou základních variant posuzovala šestnáct subvariant, které byly podle nás v některých případech účelově upraveny tak, aby optimalizovaná (Boskovická brázda - pozn. red.) neuspěla. Hlavní formální vadou ale je, že hned po zpracování studie, ještě v okamžiku, kdy proces pořizování aktualizace teprve začínal, se zastupitelé usnesli, že se budou dál zabývat pouze třemi dílčími subvariantami bystrcké trasy, protože vyšly nejlépe, a nic dalšího se řešit nebude," vysvětlil advokát navrhovatelů Pavel Černý z kanceláře Frank Bold Advokáti.

Kromě nedostatečného posouzení "boskovické" varianty navrhovatelé v žalobě zaměřili také na způsob vypořádání námitek a chyby v provedené územní studii.

Při nehodě vypukl požár. Komplikoval práci záchranářům
Při nehodě v brněnském Komíně vypukl požár, komplikoval práci záchranářům

Krajský radní pro územní plánování Martin Maleček trvá na tom, že postup schvalování aktualizace zásad územního rozvoje byl v pořádku. „Regulérně a legitimně jsme na zastupitelstvu rozhodli o tom, že do dalšího pořizování půjdou tři varianty bystrcké trasy a ne žádná optimalizovaná, protože se ukázala jako horší než tyto tři před ní," řekl Maleček.

O verdiktu členové soudního senátu rozhodnou v úterý. Soudce jednání ve čtvrtek pro vynesení rozsudku odročil.

Kromě projednávané žaloby míří proti aktualizaci zásad územního rozvoje i druhá. Podali ji společně představitelé obcí Ostopovice a Jinačovice. Cílem obou žalob je část zásad zrušit, aby nebylo nadále platné schválené vedení trasy silnice 43.

Nová hala denní očisty a ošetření tramvají v areálu brněnské vozovny Pisárky zvítězila v anketě Stavba Jihomoravského kraje.
Stavba Jihomoravského kraje: zvítězila netradiční brněnská vozovna Pisárky

Po loňské aktualizaci je v zásadách územního rozvoje, které představují krajský územní plán, zanesená v trase přes brněnské Bosonohy, Bystrc a Kníničky. Kritici poukazují na to, že zavedení dopravy do těchto míst negativně ovlivní životy desetitisíců Brňanů.

Odpůrci bystrcké varianty prosazují silnici 43 v optimalizované variantě, která vede okolo Brna dál na západ. Poslouží podle nich jako plnohodnotný obchvat Brna a také dalších měst na trase, třeba Kuřimi. Zároveň se od na rozdíl schválené varianty přes Bystrc vyhne obydleným územím dalších obcí.

Žaloba

proti aktualizaci krajských zásad územního rozvoje

kritika postupu kraje při posouzení variant trasy silnice 43, způsobu provedení územní studie i nevypořádání námitek

společně od 17 navrhovatelů včetně 6 obcí

první projednání na Krajském soudu v Brně ve čtvrtek

vynesení rozsudku v úterý