„Dosavadní projekční práce na vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Šakvicemi prokázaly, že způsob napojení do stávajícího koridoru, navržený studií proveditelnosti, bude pro budoucí provoz omezující. Šakvický sjezd měl být jednokolejný a vlaky by na něm musely jet sníženou rychlostí,“ upozornil mluvčí správy Jan Nevola.

Napojení u Rakvic má podle něj být mimoúrovňové, což umožní vybudovat dvojkolejnou trať s rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Zmizí tak čekání na protijedoucí soupravu. Přesunutí sjezdu už doporučila a schválila centrální komise ministerstva dopravy.

Francouzský vlak TGV - Francouzský vlak TGV. Ilustrační foto.
Razítko pro rychlovlaky přes Brno: cesta do Prahy bude do hodiny

„Nová vysokorychlostní trať bude do současné trati Brno – Břeclav ústit jižně od zastávky Rakvice. Mimoúrovňové napojení vytvoří u obce mírný oblouk, protože koridor se zde stáčí. Sjezd tak bude vyžadovat méně prostoru, než kdyby byl projektován do přímého směru. Oblouk také sníží náklady na umělé stavby, jako například mosty, které díky němu mohou být kratší,“ vysvětloval mluvčí Nevola.

Změna podle něj neovlivní stávající práce. Dvoukolejná trať bude sloužit pouze osobní dopravě, spoje po ní pojedou až 320 kilometrů v hodině. První vlaky se na ni vydají za sedm let.