Jak si kazíme spánek:

Zdroj: Youtube

V žádné jiné místnosti netrávíme tolik času jako v ložnici, proto je důležité vytvořit si v ní správné spánkové klima. Kvalitu spánku ovlivňují totiž teplota, vlhkost, přítomnost elektrosmogu a také světlo, respektive tma. „Teplota v místnosti by neměla být nižší než 16 °C a vyšší než 22 °C. Příliš chladný vzduch způsobuje obtížné usínání, v horké místnosti zase tělo nemusí být schopno snížit tělesnou teplotu o nezbytný půl až jeden stupeň, aby mohlo usnout,“ uvádí Tomáš Sysel z Institutu zdravého bydlení.


Nahrává se anketa ...

Udržujte ideální vlhkost

Také vlhkost ovlivňuje kvalitu našeho spánku. „Ideální vlhkost v ložnici by měla být kolem 40–60 %. Vzhledem k tomu, že se vlhkost v místnosti při spánku vlivem pocení a dýchání zvyšuje, je na začátku noci perfektní hodnota něco přes 40 %,“ doporučuje Tomáš Sysel.

Ložnice podle feng šuej
Převalujete se v noci, budíte se a nemůžete spát? Pomoci může jednoduchá věc

Nejen pro optimální vlhkost v ložnici, ale také k zajištění čerstvého vzduchu a prevence proti plísním doporučuje odborník pravidelně větrat.

Jak správně větrat

Pravidelná výměna vzduchu není žádná věda, ale svá pravidla má. Když je venku chladno, to nejzásadnější zní – větrat se má krátce, ale intenzivně. „Pro správné větrání v zimním období okna několikrát denně na několik minut otevřete dokořán a poté je zase pevně uzavřete. Vzduch se rychle vymění, z interiéru odejde přebytečná vlhkost, ale přitom se neprochladí nábytek a stěny,“ radí Pavel Kašpar ze společnosti Vekra.

Řiďte se při tom jednoduchým pravidlem 21-50, které říká, že při teplotě zhruba 21 °C by vlhkost v místnosti neměla přesáhnout 50 %. S dodržováním tohoto pravidla a hlídáním vzdušné vlhkosti pomůže vlhkoměr. V létě zase větrejte ideálně jen ráno a večer, dokud je venku chladněji. Přes den okna zavřete a místnost zatemněte.

Čerstvý vzduch 24 hodin denně

Kdo chce větrat ideálně a nemít s tím žádné starosti, pomůže mu speciální vychytávka: „Systém řízeného větrání s rekuperací tepla zabezpečuje nepřetržitou výměnu a přívod čerstvého a čistého venkovního vzduchu. Přívodní vzduch je v zimních měsících ohříván a v letních horkých dnech naopak ochlazován odváděným vzduchem z interiéru,“ vysvětluje princip rekuperace Roman Šubrt ze společnosti Zehnder.

Omezte působení elektrosmogu

Snad každý má u postele stolek s lampičkou, mobilní telefon nebo radiobudík a proti posteli televizi. Přitom všechna tato zařízení vyzařují elektromagnetické záření, neboli elektrosmog. Ten negativně ovlivňuje nejen spánek, ale i zdraví.

Televize, počítač, ani tiskárna nemají v místnosti, kde spíme, své místo. Velkým nešvarem jsou i mobilní telefony, které si většinou přes noc nabíjíme, a které mohou náš spánek rušit i příchozími zprávami.

Tomáš Sysel radí, jak elektrosmog v ložnici omezit na minimum.

Pouze hluboký spánek dokáže spustit regenerační procesy v těle, mentální očistu i omlazující kúru.
Jak spát hluboce a nepřerušovaně? Tipy pro kvalitní spánek, který zlepšuje život

„Pokud si bez elektroniky nedokážete život v ložnici představit, umístěte ji alespoň 70 centimetrů od hlavy. Elektrická zařízení by měla být po použití vždy vypnuta a zapnutá pouze tehdy, když je potřebujeme. Doporučuji také po dobu spánku vypnout wi-fi router,“ říká Tomáš Sysel.

Zatraceně chytré žaluzie

Častou příčinou nekvalitního spánku bývá světelný smog z ulice. Co dělat, pokud si nechcete pořizovat těžké neprůhledné závěsy? Řešením mohou být venkovní žaluzie, které se na okna dají kdykoliv dodatečně namontovat.

Pro dobrý spánek je třeba odstranit z ložnice rušivé vlivy
Nedostatek spánku vyvolává v těle ničivý zánět. Jak to poznáte a co s tím dělat

„Díky inteligentním systémům si můžete u žaluzií vytvořit různé scénáře podle svých potřeb. Pokud byste například v noci ocenili orientační světlo z pouličních lamp, nechte žaluzie zcela zatažené třeba do půlnoci. A když už všichni spí, nastavte si jejich automatické pootevření, aby umožňovaly decentní průnik osvětlení zvenčí,“ popisuje Tomáš Pilský, který má ve společnosti Vekra na starosti nové technologie. „Jestliže ráno rádi vstáváte do plného světla, není nic jednoduššího, než si nastavit, aby se žaluzie v době vašeho budíčku zcela vysunuly,“ doplňuje.

Oslňující cesta na toaletu

Speciální zrcadla v koupelně s regulátory stmívání nebo teploty světla nenaruší v noci vaše usínání po výletě na toaletu.Speciální zrcadla v koupelně s regulátory stmívání nebo teploty světla nenaruší v noci vaše usínání po výletě na toaletu.Zdroj: Se svolením spol. DřevojasA konečně velkým rušitelem spánku bývá noční vstávání na toaletu. Jednou za noc to nevadí, ale problém je, pokud tento výlet člověk nezvládne potmě. Důležité totiž je vyhnout se uprostřed noci oslnění jasným koupelnovým světlem, které snadno naruší následné opětovné usínání.

Malou změnou, tentokrát v koupelně, se tohoto nežádoucího budíčku lze zbavit.

„V nabídce zrcadel je možné objevit i taková, která mají zabudované LED osvětlení s regulátory stmívání nebo teploty světla pro změnu atmosféry podle nálady a potřeb těla,“ doporučuje Petr Blažek, ředitel společnosti Dřevojas.

Dodržujte spánkovou hygienu

MUDr. Petr Pšenica, hlavní lékař společnosti Lázně Luhačovice, a.s.,MUDr. Petr Pšenica, hlavní lékař společnosti Lázně Luhačovice, a.s.,Zdroj: Se svolením Lázně Luhačovice a.s.

„Pro zajištění kvality spánku doporučuji každý den uléhat i vstávat pravidelně, ve stejnou denní dobu. A to i o víkendech, bez ohledu na délku trvání nočního spánku. Je také vhodné tělu zajistit přiměřenou pohybovou aktivitu během dne a vyvarovat se konzumaci těžkých jídel,“ radí Petr Pšenica, hlavní lékař společnosti Lázně Luhačovice, a.s.

  • Pro samotné spaní je důležité zajistit dobře vyvětranou místnost, ticho a tmu.
  • Z ložnice odstraňte veškeré rušivé předměty, jako například tikající hodiny.
  • Odstraňte také alergeny, abyste se vyhnuli případné reakci na roztoče z peří, na prach či na pokojové rostliny.
  • Před spaním lékař doporučuje nepít alkohol, nekouřit a nekonzumovat povzbuzující nápoje, jako jsou káva, zelený čaj nebo energetické drinky.
  • Důležité je i neuléhat ve stresu a zůstávat na lůžku jen po dobu spánku.