V Břeclavi se při schvalování pevného radaru Na Valtické někteří zastupiteli nechali slyšet, že nejde o vhodné řešení a že je to naopak buzerace. Je to buzerace?
Zcela určitě ne. Pakliže bychom označili dohled nad dodržováním rychlosti na silnici, kde jsou přechody pro chodce, za buzeraci, bylo by něco špatně. Toto slovo je velmi nešťastné. Jde o dvě skupiny lidí. Jedni se jako řidiči cítí ohrožení a na věc se dívají negativně. Druzí pak po nás mnohdy radarové měření sami požadují. Kvůli řadě řidičů, kteří nedodržují padesátku, se cítí v ohrožení. Vždy záleží na úhlu pohledu.

A co třetí skupina lidí, kteří dodržují předpisy i bez hrozby trestu a zkrátka se jim pouze nelíbí zvyšující se dozor?
Nevím, jestli je tato skupina nějak početná. Sám vím, že když je někde radar, dávám si extra velký pozor. Jde o psychologický dojem. V některých městech to bývá tak, že skříní na radar je v ulicích více, ale měřící zařízení je pouze v jedné. Pak se zase přesune. Nikdo nikdy neví, kdy radar měří a kdy ne. Je správné vědět, že když jedu po městě, mám dodržovat padesátku.

Jaká situace panuje Na Valtické z dlouhodobého hlediska?
Problémy tam dlouhodobě jsou. Uplynulý víkend jsme tam měřili: za hodinu projelo patnáct až dvacet aut, které překročily povolenou rychlost. Nejvíce toho bývá mezi devátou a desátou a pak odpoledne po třetí hodině.

Jaké byly nejvyšší rychlosti?
Asi ve dvou případech jeli řidiči o více než dvacet kilometrů rychleji, než měli. Někteří lidé se rozčilují, proč jsme je zastavili, když tam není přechod pro chodce. Stojíme přitom vždy v blízkosti přechodu, ale v místě, kde lze bezpečně zastavit, nebo sjet ze silnice a neomezovat provoz.

Jak rychle se řidiči umravní, když ví, že jedou silnicí pod dozorem radaru?
Když ví, že tam jsme, mnozí si zprávu mezi sebou problikají nebo jim to prozradí rádio. U pevného radaru jde o psychologický efekt, na který si rychle navyknou především domácí.

Nestačilo by pro stejný výsledek zařízení, které rychlost pouze ukazuje?
V Břeclavi jsou dvě. Že by to mělo dvakrát nějaký efekt, to ne. Tady platí, že je důležitá ukázněnost. Jsou lidé, kteří když vidí blikající číslo, zpomalí. Jiní ale ne. Jakmile chybí sankce, na některé lidi to nezabere. Jsou řidiči, které kvůli stejnému přestupku zachytáváme opakovaně.

Jakou máte míru tolerance?
Určitou zachováváme, hlavně kvůli možné technické odchylce, ale nechci to nijak konkretizovat.

Pokuty se odvíjí o rychlosti, ale jaká je maximální výše, kterou můžete řidiči udělit?
Dva a půl tisíc korun.

Na celorepublikové úrovni se opakovaně objevují návrhy, že by městská policie měla s měřením rychlosti přestat. Co by to znamenalo pro provoz v Břeclavi?
Pro bezpečnost by to byl problém. Velmi často se z různých břeclavských ulic ozývají lidé, kteří o měření rychlosti žádají. Jde o krásnou ukázku, jak to každý vnímá jinak. Volají nás třeba obyvatelé Čechovy ulice. Zjistili jsme, že někteří řidiči tam překračují rychlost až velmi riskantním způsobem. A současně jsme byli zavalení stížnostmi řidiči, kteří tam dostali pokutu.