Mikulov, Velké Bílovice, Kostice, Podivín. Všechna tato místa mají společného jmenovatele. V poslední době si tam podvodníci vytipovali starší lidi a připravili je o úspory. A to jedním z nejhorších možných způsobů – rafinovaně využili jejich důvěřivosti. Deky a polštáře, které nabízeli, byly levné jen zdánlivě. Ve skutečnosti měly mnohonásobně menší hodnotu, než za ně byli důchodci ochotní zaplatit.

„Pachatelé osloví důchodce a namluví jim, že je posílá jejich ošetřující lékař, přičemž často mají zjištěno i jeho jméno. Řeknou třeba: Víme, že máte problémy se zády,“ popsala břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová, jak podvodníci, nejčastěji ženy, starého člověka nahlodají k důvěře, že o ně doktor má zájem.

Deky či polštáře, které podvodnice nabízejí, zdaleka takovou hodnotu nemají. „Jsou předražené a nejedná se o kvalitní výrobky,“ podotkla Haraštová.

„Takovým prodejcům sice otevřu, ale hned je zase vypakuju. Když tak si nakoupím v kamenném obchodě, ale na tyhle způsoby nejsem zvědavá. Jako třeba u různých drogistů, kteří nabízejí parfémy. Nemám takové zkušenosti, abych mohla posoudit, nakolik je to výhodné. Když seženu ty dvě tři stovky, tak si to koupím v drogerii,“ nastínila své zvyky šestasedmdesátiletá žena z Břeclavi, která si nepřála zveřejnit své jméno.

Výrazná sleva

Jenže řada starších lidí přemýšlí jinak. Poslední případ, který policisté šetří, se stal v Mikulově. Prodavačka oklamala osmasedmdesátiletou důchodkyni. Stará žena zaplatila za zboží patnáct tisíc korun.

Další případ se stal ve Velkých Bílovicích. Dvojice důchodců přišla sice o menší částku, devět tisíc korun, ale slepě uvěřili historce, kterou jim prodavačka naservírovala. Přesvědčila je, že se jedná o deky za osmdesát tisíc korun, které po výrazné slevě stojí pouhých devět tisíc.

„Obzvlášť jednoduchý člověk je přirozeně důvěřivý a má nastavený vztah ke zboží – že se mu líbí. V tom okamžiku vidí jakousi výhodnost ve smyslu: no nekup to za těch podmínek. Obecně je to vrozená důvěřivost u určitého procenta lidí a neschopnost posuzovat věci racionálně,“ vysvětlil psycholog Jiří Brančík.

Obvyklá finta obchodníků, totiž akční sleva, je podle něj pro mnohé lidi těžko ověřitelná záležitost. „Ten člověk, který neuvažuje rozumově, nejde na internet, aby si srovnal ceny,“ vylíčil psycholog.

Aby se podobné případy nestávaly, policisté kromě osvěty v médiích nabízejí důchodcům také možnost pobesedovat o těchto záležitostech. Jenže staří lidé zpravidla chodí na podobné akce v malém počtu. „Mnozí senioři třeba ani nevěří, že by se to mohlo stát i jim,“ povzdechla si Haraštová.

Policejní mluvčí ústy všech svých kolegů vyzývá a varuje starší lidi, aby neotvírali neznámým lidem a nepouštěli je do svých domů a bytů.