Smrt na silnicích sahá až příliš často do řad motorkářů. I na Břeclavsku. Dobře to ví i vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach. Slibuje proto, že policisté se letos v regionu právě na motorkáře znovu zaměří.

„Trojúhelník z Valtic do Břeclavi a Lednice, silnice z Břeclavi do Hodonína a v neposlední řadě okolí Pavlova,“ vyjmenoval Mach nebezpečné silniční úseky, kde motorkáři na Břeclavsku nejčastěji porušují dopravní předpisy. Příčiny nehod jsou podle něj různé. Převládá však rychlá jízda. „Silnice nejsou, na rozdíl od závodních okruhů, stavěné na vysoké rychlosti,“ upozornil.

Při dopravních akcích spolupracují jeho lidé s oddělením dálniční policie v Podivíně, které je vybavené jak policejními motorkami, tak superrychlými auty. „I my bychom uvítali motocykly, ale dosud nám je nepřidělili,“ postěžoval si Mach a poznamenal, že pokud je třeba, do práce se zapojí také policejní vrtulníky.

Nejčastějšími viníky nehod z řad motorkářů bývají hazardéři na sportovních motocyklech. „Hřeší na to, že mají silné stroje. Jsou mezi nimi tací, kteří si ohýbají značky, aby byly nečitelné, anebo je vůbec nemají. Navíc jsou skrytí pod helmou a jejich identifikace je téměř nemožná. Těžko lze někoho honit v městském provozu s policejními vozy s majáky. Většinou je zaměříme a chytíme až tehdy, když odstaví svůj stroj třeba na benzince,“ popsal šéf dopravního inspektorátu.

Ne vždy je na vině motorkář

Organizátor snad největšího motorkářského srazu v České republice, který každoročně hostí Nikolčice, Michal Mnacakanov s Machem tak úplně nesouhlasí. „Při nehodách, které se prezentují v médiích, se nestává, aby se někdo zabýval tím, jestli je viníkem skutečně motorkář. Pár nehod jsem už měl, ale nikdy jsem je nezavinil já,“ rozčiloval se. „Nemyslím si, že bychom byli víc nebezpeční než řidiči automobilů. Mám spíš opačný dojem. Spousta řidičů se v autě cítí bezpečně, takže víc riskují,“ vyjádřil Mnacakanov svůj názor.

„Pánové na harleykách a chopperech jsou skutečně pohodáři. Ti většinou nehody nemívají,“ nechce ani Mach házet všechny motorkáře do jednoho pytle.

Jeho slova potvrzují i sami jezdci na dvou kolech. „Nejsem z těch, kteří na silnicích riskují. Za ty roky, co jezdím, jsem neměl ani jedinou nehodu,“ pochlubil se třeba velkopavlovický motorkář a majitel choppera Radek Veverka.

Policejní auta ovšem na Břeclavsku zachytila i motorku jedoucí kolem sto šedesáti kilometrů v hodině. Konkrétně na silnici z Břeclavi do Hodonína. „Policejní hlídka ani řidiče nestíhala. V tak hustém provozu by mohlo dojít ke kolizi,“ přiznal Mach.

K letním měsícím patří také motorkářské srazy. Na nich však policisté obvykle nezasahují. „Sledujeme, zda motorkáři před jízdou nepijí alkohol nebo neberou drogy. Bývají však vcelku ukáznění,“ komentoval motosrazy Mach. „Jako pořadatel jsem neřešil ani úrazy, ani krádeže. A to už pořádám sraz v Nikolčicích patnáctým rokem. Loni měl nehodu jen kaskadér, který si nepřipravil číslo tak, jak by měl. Byla to jeho chyba,“ má jasno Mnacakanov.