Po rekordně vysokých cenách paliv, kdy minulý týden řada čerpacích stanic prodávala naftu i benzin za více než padesát korun za litr, začaly pohonné hmoty zlevňovat. Natural 95 čeští motoristé v pondělí natankovali v průměru za 46,54 koruny a naftu za 49,22 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS.
Ministerstvo financí od úterka začalo kontrolovat prodejní ceny, zda si pumpaři účtují férové marže. Vláda ale zároveň odmítla stanovit maximální ceny benzinu a nafty či snížit daně.
Deník u této příležitosti propočítal, kolik si stát vezme skrze spotřební daně a daň z přidané hodnoty z každého litru paliv.
Výsledek? Při cenách, které si v pondělí v průměru účtovali pumpaři, vybere na daních 45 procent z ceny benzinu a 38 procent z ceny nafty. Konkrétně se jedná o necelých jednadvacet korun z litru naturalu a přes 18 korun z litru dieselu.

Obecně platí, že čím vyšší cena paliv, tím je procentní podíl státu na celkové cenně nižší – daň z přidané hodnoty se sice počítá jako 21 procent z konečné ceny paliva, ale spotřební daně jsou dány v pevné výši za jeden litr bez ohledu na výši jeho ceny.
Přestože ceny u čerpacích stanic z minulého týdne ve výši přes padesát korun za litr jsou historicky nejvyšší, v porovnání s průměrnou čistou mzdou si motoristé do roku 2014 mohli pořídit ještě méně paliva než nyní.
Například ve zmíněném roce 2014 stály natural i diesel jen mírně přes 36 korun za litr. Nicméně průměrná čistá mzda, která chodila Čechům na účet, byla zhruba o deset tisíc nižší než nyní.