Exotické tóny z jihozápadní Sibiře, umocněné neobvyklým oblečením členů souboru, mnohé návštěvníky třídenního festivalu Hudba z podzámčí doslova nadchly.

„Je to naše tradiční hudba. Předává se z pokolení na pokolení. My dnes tento odkaz předků a jejich kulturu zachraňujeme,“ vysvětluje ředitel souboru Urmat Yntaev, který není v České republice poprvé. Se svým souborem už tady vystupoval několikrát.

Může za to děkovat Jiřímu Pavlovicovi, se kterým se podle svých slov zná už dlouho. „Seznámili jsme se v Moskvě. Slyšel naše cédéčko a přijel za mnou. Zalíbila se mu naše hudba a tak nás pozval do České republiky. První koncert jsme měli s Pražskou filharmonií v Praze. A následovaly další,“ vrací se zpátky vůdčí člen Altai Kai.

Tento hudební soubor byl založen v roce 1997 v republice Altaj, která se nachází v jihozápadní Sibiři a je součástí ruské federace. Žije v ní jen něco málo přes dvě stě tisíc obyvatel. Altai Kai se zaměřují na interpretaci tradiční altajské hudby a zejména na techniky alikvótního zpěvu typické pro oblast vnitřní Asie.

Soubor znovuobjevující altajskou národní kulturu si za dobu své existence vydobyl mezinárodní renomé. „Do Lednice jsme přiletěli z Anglie, tam bylo chladněji. Tady je horko. I u nás doma je ale teď hodně horko,“ nepřekvapily Yntaeva moravské tropy.

Do České republiky se rád vrací. „Byl jsem v Americe i v řadě evropských států, ale ve vaší zemi se mně velmi líbí. Proč, to nevím, možná jste nám blíž než jiné národy. V Praze dokonce žije i jeden můj kamarád z Altaje,“ usmívá se ředitel souboru.

Altajské písně založené na hrdelním zpěvu se po staletí předávaly bez jakýchkoliv znalostí not. „Dnes už je to jinak, naše písně už samozřejmě mají i podobu notového záznamu. Většina pěvců u nás doma je ale zpívá stále stejně, bez not,“ říká.

Hrdelní, nebo též alikvotní zpěv je zvláštní druh zpěvu založený na vědomém zesílení alikvotních tónů pomocí jemné práce s rezonančním prostorem v ústech a polohou jazyka. Jedná se tak vlastně o techniku dvojhlasého zpěvu, kdy pokaždé zní základní tón a současně s ním o příslušný interval vyšší alikvotní tón.