„Autosalon letos bude o značkách, ne honosných expozicích,“ uvedl Jiří Škrla, ředitel společnosti Veletrhy Brno. „Chtěli udržet původní délku i návštěvnost. Současná situace nás ale přinutila přehodnotit plány,“ vysvětlil.

Ze dvou víkendů se tak konání veletrhu scvrklo na týden. Pro veřejnost se Autosalon otevře v sobotu šestého června, potrvá do následujícího čtvrtka.

Na výstavní plochu přibudou lehké užitkové vozy do tři a půl tuny. Ty původně patřily do sféry jiného brněnského veletrhu, Autotecu. Letos jimi svou nabídku podpoří Autosalon. „Výrobci užitkových aut jsou na tom hůř,“ vysvětlil Škrla. „Kdyby se měl Autotec konat letos, nepodařilo by se to,“ konstatoval.

Automobilový průmysl patří k odvětvím, kde hospodářská recese dosud napáchala největší škody. Auta nejdou na odbyt a výrobci škrtají výdaje. Účast na veletrzích nepatří k nezbytným položkám. „Nesmíme ztratit návaznost tradice Autosalonu,“ řekl ředitel Autosalonu Jiří Čikl. Řada evropských veletrhů podobného formátu letošní ročníky zrušila. „Brno by nemělo veletrh nechávat na okraji zájmu. Je zázrak, že se nám daří s výrobci jednat,“ dodal Škrla.

Přestože jména konkrétních automobilových výrobců měla padnout v pondělí, pořadatelé veletrhu zatím mlčí. „S výrobci stále jednáme. Víc budeme vědět za měsíc,“ tvrdí Čikl. Potvrdil účast jediné novinky. „Premiéru na Autosalonu si odbude Aston Martin,“ řekl v pondělí. Vystavovatele se Autosalon pokouší povzbudit stimulačními balíčky. Novinkou je také pojištění vystavovatelů, které finanční odbor společnosti připravil ve spolupráci s makléřskou společností Greco. „Reagujeme tak na loňský požár pražského Průmyslového paláce,“ uvedl David Pokorný, manažer PR a reklamy Veletrhů Brno.

Veletrh podle něj představí kolem dvacítky velkosériových výrobců aut a asi patnáct malosériových výrobců luxusních a sportovních vozů. Ve srovnání s předchozími ročníky bude víc pozornosti věnovat malým automobilkám. Mnohé z nich budou v Brně vystavovat poprvé. „Předpokládáme účast celkem sto padesáti vystavovatelů,“ uvedl dále Čikl. „Znamená to pokles o zhruba padesát firem,“ připustil. Veletrh má podle něj dostatek značek, aby veřejnost a vystavovatele zaujal.

Návštěvnost Autosalonu by se podle odhadu Škrly mohla pohybovat kolem sto padesáti tisíc návštěvníků, pořadatelé o ní však zatím nechtějí spekulovat. Záměrem letošního ročníku má být kontakt mezi výrobcem a zákazníkem. „Autosalon letos bude hlavně pro řadové motoristy,“ uvedl ředitel projektu. Veřejnosti nabídne čtyři expozice zaměřené na ekologii a hospodárnost, bezpečnost, auto jako hobby a program Žena a auto. Pozornost návštěvníků chtějí pořadatelé přitáhnout netradičním zahájením Autosalonu. Otevře jej Ignis Brunensis a večerní přehlídka aut v pavilonu P za symbolickou cenu. Nový pavilon má být zkolaudován těsně před začátkem Autosalonu.

Ostatní veletrhy brněnského výstaviště podle Škrly ekonomický propad pociťují také. „Například Opta zaznamenala výpadek pěti procent vystavovatelů, ostatní veletrhy jsou na tom podobně,“ říká Škrla. Pro Veletrhy Brno není podle něj bilance příznivá, ale ani zničující. „Šetříme,“ krčí rameny Škrla. „Odložili jsme některé projekty, omezili opravy a investice. Snižujeme také mzdové náklady,“ upřesnil Škrla. Svým zaměstnancům společnost pro letošek navýšila o pět procent, zadržela však polovinu prémií. Pro příští rok výstaviště dokonce chystá novinku. „Praze přetahujeme veletrh motocyklů,“ oznámil Škrla. „Příští rok je uspořádáme v Praze, v roce 2011 představíme Brňanům,“ věří.

LUCIE HRABCOVÁ