Levná autoškola je stejně nebezpečná jako levný alkohol. Tvrdí to alespoň jeden z provozovatelů autoškoly na Břeclavsku Jiří Michalčík. Podle něj jsou ceny za výcvik budoucích řidičů v řadě případů nastavené příliš nízko. Často na úkor kvality výuky.„Autoškola se sice dá dělat za minimální cenu, ale na úkor něčeho. Minimální sazba by měla být alespoň dvanáct tisíc korun," vyjádřil se Michalčík.

Majitelé autoškol se podle něj mohou snažit na lecčems šetřit. „Na teoretické části výcviku se nedá ušetřit nic. Jiné je to u části praktické. Tu by měli žáci zahájit na trenažéru. A tam už se to právě šidí. Autoškoly buď nemají cvičiště, nebo je nepoužívají. Já například za cvičiště platím několikatisícový nájem. Jiní, co ho nevyužívají, tím pádem ušetří. Nezkušení lidé pak jedou přímo na silnice, což je nebezpečné," popsal majitel autoškoly.

Konkurenční boj

Ve škole pro budoucí šoféry nabízí Michalčík základní výcvik k řidičskému oprávnění skupiny B za necelých osm tisíc korun. „Do toho nepočítám mzdu. Neušetřím z toho ani na nové auto. Jít výš ale nemůžu, to ke mně nikdo nepůjde," povzdechl si učitel budoucích řidičů.

Podobně reagoval například Martin Tibenský, který nabízí kurzy autoškoly v Krumvíři. „Naše ceny nejsou ještě pod minimální hranicí. Ale musíme hodně šetřit, abychom zaplatili náklady. Je tragédie, že na Moravě jsou jedny z nejlevnějších výcviků a zároveň nejdražší benzín," podotkl Tibenský. I on se snaží uspořit. „Bohužel plat učitelů není takový, jaký bych si představoval," krčil rameny.

Jak dodal, ví i o jiných praktikách, kterými si autoškoly přilepšují. „Například nastaví nízkou cenu za kurz, ale za opravné zkoušky žádají peněz mnohem více.V Brně je to ještě horší. Tam jezdí pod minimální hranicí. To už ale musí šidit jízdy," řekl.

Zákon hovoří jasně

O počtu odjezděných hodin přitom rozhoduje zákon. „Říká jasně, kolik se má odjezdit hodin. Minimálně dvacet osm. Tam nikdo nic neušetří," tvrdila majitelka AR autoškoly Jana Radová.

Jak dodala, dodržování jízd by měl kontrolovat úředníci z dopravního odboru, pod který autoškola spadá. „Odbor provádí především přezkoušení žadatelů o řidičský průkaz. Vykonáváme ale i státní dozor, tedy kontrolujeme evidenci či výuku," uvedl vedoucí dopravní agendy Městského úřadu v Břeclavi Roman Konečný.

Michalčík však kroutil hlavou. „To se zkontrolovat nedá. Učitel se žákem během lekce zastaví, jde si třeba nakoupit, šetří tak kilometry a tedy i benzín. Vyrábí se lidi, kteří jsou nedoučení a mohou zabít sami sebe nebo někoho jiného," upozornil. „Aby se to změnilo, musela by se zpřísnit pravidla pro udělování licencí. Autoškol je prostě moc," uzavřel Tibenský. Jen břeclavská radnice eviduje patnáct autoškol.


PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE!