Podle mluvčího Krajského ředitelství policie Jihomoravského kraje Pavla Švába neodpovídalo středisko požadavkům především z hygienických důvodů. Původně sloužilo pouze jako zázemí stavařů při budování dálnice D2. „Obsahovalo azbestocementové panely,“ uvedl Šváb.

Azbest, materiál, který se v Evropě před více čtyřmi desítkami let hojně používal pro své příznivé tepelné a mechanické vlastnosti, má totiž prokázaně rakovinotvorné účinky.

Policisté předpokládají, že se náklady na stavbu vyšplhají ke čtyřiceti milionům. „V ceně je projektová příprava, demolice původního objektu, i stavba nového. Moderní budova bude policistům lépe vyhovovat i co se týče stavebně-technického uspořádání,“ shrnul mluvčí Šváb s tím, že podobných oprav se dočká také dálniční oddělení policie v brněnských Chrlicích a v Mikulově.

stavba v číslech

- konec roku 2018: demolice stávajícího objektu
- 2019 – 2020 výstavba nového střediska
- náklady: asi 40 milionů

„V plánu je výstavba budovy v místě nové služebny hasičů,“ prozradil mluvčí.

K jakým změnám v Podivíně dojde, tamní věděli. „Jsme rádi, že jsme tady policisty měli a nadále mít budeme. Ačkoli jejich úkolem není přímo chránit obyvatele, jsme klidnější, že jsou blízko,“ řekl podivínský starosta Martin Důbrava.

Dočasné zázemí našli ochránci dálnic v Břeclavi. Přestěhovali se do budovy republikových policistů, do míst, kde dříve sídlila cizinecká policie. „Prostory byly volné, chod našeho oddělení tedy příchod dálničních policistů nijak nenarušil,“ řekla břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Špatná dopravní situace v okresním městě podle mluvčího Švába dálničním policistům žádné potíže nedělá. „Výkon služby plánujeme tak, aby všechny zákonné přestávky trávili právě na dálnici, tedy na odpočívadlech nebo benzinkách. Pokud je třeba urychlit jejich přesun na začátku směny, využívají policisté výstražné světlo modré nebo modré a červené barvy, případně zvukové výstražné zařízení,“ přiblížil.

Břeclavsko má dálniční oddělení policie hned dvě. Kromě Podivína právě i v Mikulově, kde však dálnice dosud nestojí. „Policisté se starají o část dálnice a silnice první třídy z Brna do Mikulova a i o okolní obce. Nejen v období turistické špičky jde o velmi vytíženou silnici,“ řekl mluvčí krajských policistů.