Za názvem stojí majitel mikulovského hotelu Zámeček Josef Ševčík. Má jej zamluvený pro dvě kategorie, nápoje mezi nimi ale nejsou. „Pokud by to chtěl i na víno, úřad průmyslového vlastnictví by to nedovolil. Přestože se píše jinak, fonetická shoda s francouzským beaujolais už je sporná. Má mezinárodní ochranu," řekl Machovec.

Problém by podle něj nastal v momentě, že by se láhve dostaly na trh. To se ale stalo minimálně v sobotu, kdy se mladé víno s označením Moravské Božolé prodávalo na Pálavském Gulášfestu v Mikulově. „Dříve nebo později si toho může někdo všimnout a upozornit na to. Je možné víno tak nazývat, ale nelze říct, že by to byla ochranná známka," pokračoval ředitel Vinařského fondu.

Pořadatel akce a autor foneticky podobného názvu Josef Ševčík naopak tvrdí, že Francouzi vyslovují označení mladého vína jinak a v počeštěné verzi jde pouze o recesi. „Je to na podporu malých a středních vinařů, kteří Svatomartinské nepoužívají. Jiní mají třeba značku Mladé víno nebo Kateřinské," oponoval podnikatel. Kritici však upozorňují, že se tyto názvy s ničím nekryjí. Ani ve výslovnosti.

Název byl podle jeho slov rok na rešerši, při níž mohl každý vyjádřit svůj názor. A problém nenastal. Ševčík uvedl, že jde zejména o tlak ze strany velkých vinařů, kteří stojí za značkou Svatomartinské víno. Podle něj se jim nelíbí, když někdo nabízí mladá vína ještě před jedenáctým listopadem, kdy se láhve se znakem jezdce na koni oficiálně otevírají. „Moravské Božolé vzniklo ještě o rok dříve, než Svatomartinské. Mám jej už déle než deset let. Myslím, že mezi některými vinaři panuje faleš. Spousta jich nabízí mladé víno jako Svatomartinské, i když to ve skutečnosti není. Mají třeba jen skleničky s tímto logem," sdělil Ševčík.

Zneužití známého názvu?

S ředitelem fondu ho poutá dlouholeté přátelství. Přesto se debatám a výměnám názorů nevyhnou. Na stranu Machovce se ale přiklonil například tajemník Svazu vinařů České republiky Martin Půček. „Jsem příznivcem něčeho vlastního, nového, nikoliv napodobenin. Osobně se mi název Moravské Božolé nelíbí a upozorňoval jsem na to. Jde podle mě o zneužití známého názvu. Fonetická podobnost je více než zřejmá. Jestli je to za hranou, by však měli posoudit spíš právnicky vzdělaní lidé," reagoval Půček.

Podle Ševčíka je jednotný vstup mladých vín na trh nešťastný. „Vím, že je to zejména marketingový tah. Přesto si myslím, že jde hlavně o výhodu velkých výrobců, kteří lobují za to, aby to tak zůstalo," je přesvědčený.

Tak či tak, řadě návštěvníků sobotního Gulášfestu na názvu nezáleželo. Klíčová byla chuť. Palec nahoru zvedla například Petra Svobodová z Mikulova.

„Mám ráda spíše sladší vína, takže jsem spokojená," reagovala s úsměvem.