Za zdražení může nejen stoupající cena ropy, ale i nové zdanění, které platí od ledna. „Spotřební daň benzinu a nafty stoupla o korunu za litr a o jedno procento vzrostla i daň z přidané hodnoty. Další příčinou růstu cen je oslabení koruny a samozřejmě zdražení ropy,“ uvedl analytik Michal Roškanin.

Koncem loňského roku benzinky nabízely Natural 95 za sedmadvacet až devětadvacet korun, teď se ceny přehouply přes třicet korun. „Od počátku roku je to velký skok. Tehdy stál litr méně než třicet korun,“ řekl František Nevěčný z čerpací stanice Benzina ve Znojmě.

Aut jezdí méně

Mnozí pumpaři už si všimli, že ubylo lidí, kteří u nich tankují. „Skutečný rozdíl ale uvidíme na jaře. Nižší tržby máme totiž každou zimu, lidé moc nejezdí kvůli sněhu. Za pár týdnů se tedy ukáže, jak moc je situace kritická,“ doplnil Nevěčný.
Zdražení je vidět nejvíce na meziročním srovnání cen. „Oproti loňskému únoru je litr benzinu dražší zhruba o šest korun a nafta o pět. Plná nádrž tak stojí aspoň o dvě stě korun více,“ poznamenal Roškanin.

Zdražování se řidičům nelíbí. „Jezdím do práce autem každý den a stojí mě to stále více peněz,“ postěžoval si Petr Stejskal z Brna. Hůř jsou na tom autodopravci. „Tržby mi jdou dolů, protože nechci zdražovat své služby. Ceny benzinu a nafty totiž pořád kolísají a já kvůli dvěma korunám na litr nebudu měnit ceník,“ uvedl brněnský autodopravce Martin Straka. Až se nafta vyšplhá na pětatřicet korun, pak se zdražení nevyhne. „To bych mohl rovnou vyhlásit bankrot,“ řekl Straka.

Jihomoravský kraj patří pravidelně mezi regiony s nejdražšími pohonnými hmotami. „Centrem kraje je Brno, kde sídlí spousta firem a lidí s vyšším platem. Většina z nich má svá auta a řidiči nejsou na cenu pohonných hmot tak citliví jako ostatní. Čerpací stanice toho využívají,“ vysvětlil vysokou cenu benzinu v kraji Roškanin.

Třetí nejdražší

Důvodem, proč na jižní Morava stojí pohonné hmoty tolik, je velké množství dálnic a hlavních silničních tahů. „Na dálnicích se platí vždycky více než na okreskách,“ upozornil Roškanin. To potvrzuje i Pavla Bojanovská, která pracuje na čerpací stanici v Popůvkách na Brněnsku. „Prodáváme Natural za třiatřicet korun a devadesát haléřů,“ řekla Bojanovská. U jiných benzínek mimo dálnici stojí jen něco málo přes jedenatřicet korun.

Na levnější palivo se zatím jihomoravané těšit nemohou. „Zdražování pokračuje už třetí týden a podle mě ještě nějakou dobu potrvá,“ řekl Roškanin. Důležité podle něj bude, jak se povede celosvětové ekonomice. „Myslím, že letecká i silniční doprava poroste pomalu. A pokud opravdu poroste, pak se dá čekat větší zájem o naftu než o benzin,“ dodal analytik.

Ceny pohonných hmot.

Kvalitu paliva zaručuje pečeť

Který benzin je kvalitní? Nejsou v něm nepovolené látky? Nezamrzne v zimě? Odpovědi na tyto otázky hledají kontroloři, kteří pravidelně sledují kvalitu pohonných hmot.

Šizený benzin či nafta ničí motory a řidičům způsobují zbytečné starosti. Hlavně v zimě. „Pohonné látky musí vydržet až třicetistupňové mrazy, ale už se mi stalo, že nafta z jedné benzinky zmrzla při minus patnácti. Čerpací stanici, kde jsem ji natankoval, se od té doby vyhýbám,“ popsal svoji zkušenost Ivo Suchánek z Brna. Dodal, že benzínky si vybírá podle značky. „Malým firmám totiž moc nevěřím,“ řekl.

Kvalitu pohonných hmot nejen na jižní Moravě pravidelně kontroluje Česká obchodní inspekce, která spolupracuje s Ústavem paliv a maziv. Ten čerpacím stanicím uděluje Pečeť kvality.

Na jižní Moravě mají tento certifikát například společnosti Shell, Benzina, OMV nebo Euro Oil, ale i několik malých firem. Seznam všech benzinek je na internetové adrese www.dobrapumpa.cz.

Při kontrolách v lednu letošního roku odhalila Česká obchodní inspekce jen několik provinění. „Z celkového počtu 150 odebraných vzorků nevyhovělo jakostním požadavkům šest z nich,“ sdělil mluvčí inspekce Tomáš Vozáb. Dodal, že jediným pochybením byl ve všech případech nevyhovující bod vzplanutí u motorové nafty. Palivo je kvůli tomu méně bezpečné, motor auta ale nepoškodí. Pokud inspektor chybu odhalí, může udělit prodejci i milionovou pokutu. Za kvalitu prodávané látky totiž zodpovídá prodejce.

Majitel malé čerpací stanice v Prosiměřicích na Znojemsku Zdeněk Suchý říká: Do dvou let benzinku prodám

Prosiměřice
– Před patnácti lety vyrostla v Prosiměřicích na Znojemsku malá čerpací stanice. Dlouho se jí dařilo, ale v posledních měsících to s ní jde od desíti k pěti. „Malé benzinky nemají šanci se uživit,“ stěžuje si majitel čerpací stanice Zdeněk Suchý.

Proč jste benzinku pořizoval?

Po revoluci jsem se vrhnul do podnikání, jako spousta dalších lidí. V Prosiměřicích mám motorest, tak jsem si vedle něj postavil čerpací stanici. Nic podobného totiž tenkrát v okolí nebylo.

Kolik stál benzin, když jste stanici otevřel?
Moc se to nelišilo od ostatních. Benzin Super stál dvaatřicet nebo třiatřicet korun. Jenže lidé měli práci, a tak teď na ně dolehla krize, stejně jako na mě. Musel jsem propustit několik zaměstnanců.

Kolik?
Z šestadvaceti lidí zbylo už jen dvanáct. Loučil jsem se s nimi nerad, ale ze současných tržeb je opravdu neuživím.

Jak to, že se vám zisk tolik propadl?
Stoupá nezaměstnanost a s ní i počet lidí, kteří nemají peníze. Takže nemám tak vysoký obrat jako dříve. Navíc benzin nenakupuji zrovna levně, takže na jednom litru nevydělám ani padesát haléřů. A z toho pak platím provoz pumpy i své zaměstnance.

Kde kupujete benzin?
Benzin odebírám od společnosti OMV. U nás na vesnici by mě lidé ukamenovali, kdybych prodával nekvalitní palivo.

Jak vidíte budoucnost malých benzinek?
Myslím, že nepřežijí. Ani já už to dlouho nevydržím. Za dva roky budu mít důchodový věk a pak to tu prodám.