Aby mohla prodavačka Irena Hrubá v úterý obsluhovat zákazníky ve vinotéce, kde pracuje, musela si zapálit svíčku. A hlavně poděkovat známému, který ji přinesl malou svítilnu. Jinak by neviděla ani na mince, jimiž vrací zákazníkům za koupené zboží.

Provizorní řešení si vyžádal čtyř a půl hodinový výpadek elektrického proudu, který překvapil desítky až stovky Břeclavanů. Zejména živnostníci a prodejci zůstali v potemnělých obchodech nepříjemně zaskočení. A zatímco zástupci radnice a dodavatelské společnosti E.on tvrdí, že o přerušení informovali dostatečně, většina dotčených lidí namítá, že o výpadku vůbec nevěděla.

„Chápu, že kvůli údržbě je občas nutné vypnout proud. Jenže je snad potřeba, aby o tom lidé věděli. Nejde jen o to, že se ztížily podmínky pro práce. Kolemjdoucí navíc vidí tmu a do obchodu nemusí ani vejít, protože si myslí, že je zavřeno,“ zlobila se Hrubá, jež pracuje ve Fintajslově ulici. S výpadkem zápolili lidé také v ulicích Sladová, Čermákova, U Tržiště, 17. listopadu nebo Náměstí Tomáše Garriguea Masaryka.

„Že nepůjde elektřina, jsme se dozvěděli tichou poštou. V minulosti nás o tom někdo oficiálně informoval, teď si ale nic takového neuvědomuji. Přišla k nám slečna pracující v kadeřnictví a ta byla v šoku. O ničem nevěděla,“ vyprávěla zase Milena Miškeříková zpoza pokladny papírnictví.

Oznámení o přerušení dodávky elektrické energie visela na úřední desce od pátého září. Zveřejněné informace si tam ovšem prohlíží jen zlomek Břeclavanů. „Potýkám se s tím už asi osm let. Vždy se stěžujících si lidí ptám, s kým mají smlouvu? Narozdíl od nás mají firmy povinnost oznámit lidem, kdy dodávku přeruší,“ řekl Opálka.

Včasné varování podle něj dorazilo pouze k Břeclavanům, kteří využívají informační služby přes sms zprávy. „Už ale i tím suplujeme povinnosti nadnárodních firem. Několikrát jsme to s nimi řešili, ovšem dočkali jsme se jen pokrčení ramen. Nejsou ochotní nám zaplatit ani posílání zpráv. Nás to bohužel stojí peníze, které bychom mohli využít jinak,“ láteřil tajemník.

Mluvčí společnosti E.on Vladimír Vácha slova o podcenění povinností odmítá. Trvá na tom, že E.on dodržel uzákoněná pravidla. „Patnáct dní dopředu jsme informovali prostřednictvím městské vývěsky. Využíváme navíc několik dalších možností. Někde tisk, jinde třeba rozhlas. Kvůli tomu jsme navíc zřídili bezplatnou službu Energie24. Po zaregistrování chodí lidem zprávy na mobil nebo do emailu,“ řekl Vácha.

Něco podobného dnes plánují také představitelé břeclavské radnice. Zamýšlí se nad vznikem nového informačního portálu, díky němuž by lidé prostřednictvím elektroniky věděli, co se kdy bude dít. „Kdybychom o výpadku věděli, mohli jsme se přizpůsobit. Takhle jsme ale museli zavřít a ušel nám zisk,“ posteskla si laborantka Alexandra Floriánová. Lékárnu otevřela zase až ve tři hodiny odpoledne. Konečně osvětlenou.