Projet v dopravní špičce centrem Břeclavi chce trpělivost. Stejně jako při čekání tamních obyvatel na tolik diskutovaný obchvat města, který ulicím uleví od kamionů. V budoucnu.

Panika tak mohla zachvátit lidi, již nahlédli do nového územního plánu Jihomoravského kraje, který se objevil na konci září. V hlavním výkresu totiž stavba za miliony korun chybí.

„Je to šok. Čím se Břeclav provinila, že kraj obchvat vymazal?“ ptal se třeba Zdeněk Hrdlička.

Radní i úředníci však obavy mírní. A odmítají, že by obchvat definitivně odpískali. Tvrdí, že při prohlížení webových stránek je potřeba jít více do detailu. Pak je chystaná stavba v dokumentech zřetelná.

V hlavním výkresu obchvat sice chybí, ale vidět ho lze například v tom koordinačním. Obchvat už totiž v minulosti prošel územním rozhodnutím. A zakreslovat ho znovu není třeba. Zájemci si mohou výkresy prohlédnout na webových stránkách Jihomoravského kra­je.

„Vše je odsouhlaseno. Pevně s ním počítáme. Obchvat se z předchozího územního plánu automaticky přejímá. Jestli někdo získal dojem, že obchvat nebude, jde o naprosto planý poplach,“ uklidňovala obavy břeclavská radní Anna Procházková.

Nová křižovatka

Kamiony mířící přes Břeclav například z Hodonína po silnici I/55, se v budoucnu na nové křižovatce poblíž dálnice D2 napojí na obchvat a město objedou jižním směrem. Pokračovat budou moct na Vídeň či Mikulov. Stejné možnosti získají řidiči jedoucí z Brna. Na obchvat se napojí přes stejnou křižovatku.

Podle informací Břeclavského deníku má v následujících dnech dojít k setkání zástupců Břeclavi a Ředitelství silnic a dálnic. „Snažíme se práce oživit. Díky prodlouženému územnímu rozhodnutí můžeme pracovat na výkupu pozemků ještě dalších pět let. Do té doby to musíme stihnout,“ vzkázala Procházková.

Tvrdí, že sebe a kolegy by nazvala blázny, pokud by výstavbu obchvatu jakkoliv blokovali. Pravidelně totiž slyší dotazy Břeclavanů, kdy konečně auta a kamiony pojedou mimo městské centrum.

„Uděláme všechno proto, aby to bylo co nejdřív. Pak v dopravě přijde velká úleva. Spousta kamionů jezdí například kolem sídliště Na Valtické. Nemůžeme jezdit jen přes jeden most. Kdyby nastal kolaps, budeme do Břeclavi jezdit snad až přes Podivín,“ upozornila Procházková.

Obchvat kolem Břeclavi je diskutovaným tématem už několik let. Padla spousta návrhů, jak má vypadat, kudy povede a kdy se dělníci pustí do práce.

„Pokud má někdo obavy, je potřeba se ptát úředníků. Dotazy zodpoví jak odpovědní úředníci v Břeclavi, tak u nás na kraji,“ řekla Vedoucí oddělení územního plánování Jana Janíková. Na sociální síti vznikla skupina s názvem Za obchvat Břeclavi a průjezdné město. Lidé se tam shodují, že už včera bylo s počátkem stavby pozdě.