Rychlá jízda, nedodržování rozestupů, předjíždění, málo osvětlení cyklisté i chodci, špatný stav cesty a hlavně velké množství vážných nehod. To jsou důvody, proč už pár let uvažuje vedení Podivína o tom, že by mimo silnici druhé třídy nechalo vystavět cyklostezku. Ta by i s přemostěním Dyje vyšla asi na čtyřicet milionů korun

„Plán na cyklostezku existuje od doby, kdy je mezi Podivínem a Lednicí nová silnice. Ta je dnes už tak nebezpečná, že jsme začali v posledních letech uvažovat o tom, že bychom vybudovali stezku vedoucí úplně mimo silnici,“ potvrdil plány podivínský starosta Stanislav Machovský.

Ten také přiznal, že problémy se zahájením stavby či sháněním dotací způsobil především územní plán, který se stezkou nepočítal. Zastupitelé jej však vloni změnili, takže Podivínští už mohou začít plánovat.

„Cyklostezka už byla ve stádiu studie zpracovaná, cena se před dvěma lety pohybovala kolem deseti milionů. Dnes to tedy bude asi dvanáct milionů korun. Nejdůležitějším bodem by navíc bylo přemostění řeky Dyje, které by vyšlo na dalších asi pětadvacet milionů,“ potvrdil náročnost akce starosta.

Nebezpečná silnice

„Máme zpracovaný projekt za finanční podpory krajského úřadu. Vše je to v rámci Lednicko–valtického areálu. Měli jsme už i dokonce stavební povolení, ale to bohužel z důvodu neustálého prodlužování změny územního plánu propadlo,“ přiznal další komplikace.

Jestli se obci podaří získat peníze, nechce zatím předjímat. Jeho kolega z Lednice je však optimističtější.

„Podle mého má cyklostezka šanci získat podporu z Evropské unie. Už proto, že jde o projekt v místech, kde jsou cyklisté ohrožení dopravou. Jezdí po silnici druhé třídy a určitě to není ideální. Počítáme s tím už dlouhou dobu, dokonce je už hotová projektová dokumentace na přemostění,“ uvedl lednický starosta Libor Kabát. Právě most je totiž akcí obou obcí.

Stezku by uvítali i tamní obyvatelé. „Jezdím po silnici mezi Podivínem a Lednicí hodně často. A to na kole i autem. Většina řidičů se tady chová dost bezohledně, nedodržují mezi sebou dostatečné odstupy, předjíždějí a mnohdy i jen těsně minou cyklistu. Je to tady navíc samá zatáčka a už mnohokrát řidiči v autě někoho srazili,“ stěžoval si Luděk Kocourek z Podivína, který si myslí, že by se peníze z Evropské unie měly využít dřív, než dotační program skončí.

Že je silnice opravdu hodně nebezpečná, potvrzuje i vedoucí dopravního inspektorátu břeclavské policie Jiří Mach.

„Pro nás je úsek mezi Lednicí a Podivínem problémový. Zemřeli tam jak řidiči či spolujezdci v autech, tak i cyklisté a chodci. Bývá i hodně těžce zraněných. Rozhodně cyklostezku přivítáme. Zatím ale na stole nemáme žádné řešení,“ uvedl s tím, že zvlášť úsek od mostu směrem na Podivín svádí řidiče k rychlé jízdě.

Po žluté

Plánovaná stezka by z části kopírovala žlutou turistickou stezku, která vede z Podivína kolem Fruty k hájence. U ní by chtěly nechat obce postavit most.

„Blíží se volby. Bude tady jiné zastupitelstvo s jinými prioritami. Ale předpokládám, že tohle je bod, který by měl zůstat v setrvalém programu zastupitelstva. Ať je tam kdokoliv,“ řekl Machovský.