Na nebezpečnost reklamních poutačů poukazují odborníci. „Billboardy řidiče ruší. Soustředí se víc na ně a nevěnují se řízení,“ řekl psycholog Centra pro dopravní výzkum Pavel Řezáč.

Řidiči podle výzkumu sledují reklamu nejméně tři čtvrtě vteřiny. „Odstranění billboardů ze silnic zvýší bezpečnost. Především pro mladé řidiče, kteří jsou nezkušení a snadněji se rozptýlí,“ doplnil.

Jak ukázal průzkum reportérů Deníku Rovnost, přestože majitelé billboardů vědí už pět let, že je musí odstranit, příliš si s tím hlavu nelámou. Kolem v úterý reportéry projetých silnic a dálnic v Jihomoravském kraji stále stojí přes pět set reklamních poutačů.

Od září půjdou po nelegálních billboardech zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic. Pokud budou stále na místě, zakryjí je a pak odstraní. „Reklamy odmontujeme na naše náklady, které pak budeme vymáhat na majiteli,“ uvedl jejich mluvčí Jan Rýdl.

Reklamní agentury s bouráním billboardů nesouhlasí i přesto, že zákon už platí. Svaz provozovatelů venkovní reklamy ho označil za nesmyslný a proti-ústavní. „Na jedné straně stát umožňuje legální podnikání různými povoleními, a přestože jsou tato povolení stále platná, jim teď toto podnikání bez náhrady zakazuje,” řekl prezident svazu Marek Pavlas. „Zákaz billboardů u silnic a dálnic je vyvlastněním,“ dodal.

Na svůj postoj k novele chtějí provozovatelé billboardů upozornit polepováním reklamních ploch českou vlajkou. Státní znak totiž Ředitelství silnic a dálnic odstranit nesmí.

Proti zákonu se postavilo i sedmnáct senátorů. S návrhem na zrušení novely se minulé pondělí obrátili na ústavní soud.

V České republice podle informací Ředitelství silnic a dálnic dosud stojí u dálnic a silnic prvních tříd na tři tisíce billboardů. „Počítáme ale jen ty, které jsou na našich pozemcích. Vedle toho tu jsou i na těch soukromých,“ podotkl mluvčí ředitelství Jan Rýdl.

Kde řidiči míjejí billboardy
• Dálnice D1: 63 billboardů (úsek od 162 po 189 km a od 203 km po hranice se Zlínským krajem)
• Dálnice D2: 71 billboardů (po celé délce po hranice)
• Dálnice D46: 2 billboardy (po hranici s Olomouckým krajem)
• Dálnice D52: 73 billboardů (po celé délce po hranice)
• Silnice I/55: 196 billboardů (po celé délce v kraji)
• Silnice I/43: 91 billboardů (po celé délce v kraji)
• Silnice 1/53: 30 billboardů (po celé délce v kraji)

Zmizí také orlice Mattoni

Břeclavsko Jedenasedmdesát billboardů na celé délce dálnice D2. To je výsledek včerejší kontroly Deníku Rovnost. Od začátku září mají odtamtud všechna reklamní sdělení podle novely zákona zmizet. Jen mezi sjezdy u Podivína a v Hustopečích je jich v obou směrech sedmnáct. „Za mě bude jenom dobře, když tam billboardy už nebudou. Přímo stížnosti, že by někomu billboardy u dálnice vadily nebo kvůli nim ztrácel při řízení pozornost, jsme však nezaznamenali,“ reagoval hustopečský místostarosta Bořivoj Švásta.

Jak přiznal, neví o tom, že by některá z reklam u dálnice, byla nyní na pozemku v majetku města.

Zřejmě nejvýraznějším billboardem na D2 je orlice Mattoni, která se nachází u hustopečského sjezdu směrem na Brno. „Ta je opravdu viditelná na první pohled, ale jinak si reklam u dálnice nevšímám. Je mi jedno, jaké jsou. Tím pádem mě ani nijak neomezují v pozornosti řízení,“ řekl třeba řidič Karel Polach z Velkých Bílovic, který tamtudy jezdí do práce.

Další vyšší počet reklam u D2 je mezi Břeclaví a státní hranicí se Slovenskem. Na dvanáctikilometrovém úseku jich zůstává šestnáct. Na jednom bilboardu je i ministr vnitra Milan Chovanec z koaliční ČSSD. „Bezpečnost pro naši zemi,“ stojí paradoxně na reklamě.