Soud od loňska řeší, kdo je skutečným majitelem stavby. Nárok si dělá Lhotova firma Mountain Servis, starosta Němčiček Petr Slezák, který na dráhu získal dotaci jako soukromá osoba a také společnost MH Partners. Ta ji koupila ve veřejné dražbě v roce 2011, přestože dotační podmínky tehdy změnu majitele zakazovaly.

Lhota je z průtahů znechucený. „Několik let se nic neděje. Nefungují exekutoři, soudy ani kriminálka. Jsem čím dál více přesvědčený o tom, že jde o politickou dohodu. Pro některé lidi zákony neplatí," říkal Lhota především na konto němčičského starosty Slezáka. Po tom žádá přibližně sedm milionů korun za dodání technologií a půjčku.

Dotaci chce zase nazpět její zprostředkovatel – Úřad Regionální rady Jihovýchod. Důvod? Porušení dotačních podmínek. „Činíme kroky k vymožení částky ve výši necelých dvanácti milionu korun. V listopadu předloňského roku jsme vydali rozhodnutí o porušení rozpočtové kázně, proti kterému se příjemce odvolal," připomněla mluvčí úřadu Kateřina Kurková.

Verdikt padl na konci minulého týdne: podle Kurkové ministerstvo financí jako odvolací orgán rozhodl ve prospěch úřadu. Starosta Slezák se ale brání: „Žádné porušení rozpočtové kázně necítím. Věc je stále v jednání, více k tomu není co říct," reagoval.

Úředníci i bez ohledu na rozhodnutí ministerstva podali insolvenční návrh. Jednání se uskuteční v září. Podle ministerských auditorů ale neměl projekt dotaci vůbec dostat. Tvrdí, že selhalo zejména sledování možných rizik. Dráze navíc dosud chybí řádné stavební povolení. Dotaz, zda úřad vnímá spoluúčast na současném stavu, zůstal bez odpovědi.

Bobová dráha je dlouhodobě mimo provoz. Chátrá. Její části navíc v minulosti odvezli exekutoři. O dalším osudu napoví verdikt soudu, který rozhoduje o vlastníkovi. Vyjádření o možném jednání se ve středu autorovi textu získat nepodařilo.

Dodavatel Lhota vzkázal: „Zřejmě se budu muset práv domáhat u evropských institucí. Byl jsem okradený a nic se neděje. Ničeho se nedovolám. Všechno je propojené. Zvažuji kvůli tomu žalobu na stát."