Územní rozhodnutí, které v únoru vydal stavební úřad, každým dnem nabude právní moci. „Jakmile se tak stane, může Ředitelství silnic a dálnic začít s výkupy pozemků. Pak už závisí jen na financích ze státního rozpočtu,“ uvedl starosta Břeclavi Dymo Piškula. Podle něj je vybudování obchvatu a spojnice s Poštornou klíčový v dalším rozvoji Břeclavi.

Investor bude muset odkoupit pozemky od stovek majitelů. „V trase obchvatu leží pozemky, které jsou v majetku státu nebo města, ale i soukromých osob. Podle předběžných analýz se jedná o stovky, možná do tisíce subjektů,“ uvedl vedoucí odboru dopravy břeclavské radnice Rostislav Snovický.
Majitelé domů i pozemků ale mají ke stavbě obchvatu řadu výhrad. Požadují například výstavbu protihlukové stěny, vykoupení nemovitostí v celém rozsahu a zejména vyšší odkupní ceny. Léta plánovaná silnice je ovšem veřejně prospěšnou stavbou s možností vyvlastnění půdy. „K takovému řešení bychom neradi dospěli,“ řekl před nedávnem náměstek brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic České republiky Miloslav Neckář.

V Poštorné budou muset stavbě obchvatu zřejmě ustoupit tři domy. „Ředitelství silnic a dálnic už se všemi vlastníky nemovitostí jednalo. Ti, kterých se výstavba dotkne, jsou informováni,“ tvrdí Snovický, podle kterého je však zatím předčasné mluvit o zásadním zásahu do zástavby.
Stavba silnice s dvaceti mosty má spolknout kolem jedné a půl miliardy korun. S vkladem do vybudování nové infrastruktury počítá i břeclavská radnice. „V případě, že by se zároveň realizovala i nová spojka na Poštornou, museli bychom ji dofinancovat z vlastních prostředků,“ vysvětlil Piškula. Náklady na tuto silnici by dosáhly asi půl miliardy korun. Značnou část prostředků má již město připraveno.