Stačí jediné. Aby poslanci schválili novelu zákona o rozpočtovém určení daní. Zákonodárci usednou do lavic v úterý, kdy začne dvoutýdenní schůze. Novela by platila od roku 2013.

„Jestli to dobře projednají, mohl bych jim snad poslat i nějakou láhev," pronesl v dobré náladě starosta Pohořelic Josef Svoboda. „Ale vážně. Máme mezi roky 2008 a 2009 propad asi osm milionů korun, což se nám dodnes drží stále na stejné úrovni. Peníze navíc by byly rozhodně pozitivní zprávou, která by nám zvedla náladu," pokračoval Svoboda.

Pokud budou předběžné propočty odrazem skutečnosti, Pohořelice si polepší o téměř dvanáct a půl milionu korun. Starosta připustil, že část peněz by mohla jít například do populárních oprav chodníků.

Podobně by si mohli mnout ruce lidé v Mikulově. „Máme podhodnocené investiční záležitosti, takže jsme připravení na vyšší příjem. Pokles příjmů od roku 2010 u nás byl dramatický. V podstatě se nám trochu sníží propad, na původní částky se určitě nedostaneme. Novelu vítáme, ale nepřeceňujeme ji," říkal zase první muž Mikulova Rostislav Koštial.

Zároveň krotil přehnaný optimismus a upozornil, že čísla rozhodně nemusí být konečná. „Vše je závislé na celkovém daňovém příjmu a tady mám obavu, aby to zafungovalo tak, jak se předpokládá. Doufejme, že ekonomika státu půjde nahoru. Rozumní lidé si musí přát, aby se dařilo také velkým městům, protože zejména tam se tvoří významná část ekonomiky," sdělil Koštial.

Ano. Města a obce z břeclavského regionu si podle všeho významně přilepší, o poznání hůře už se na novelu dívají představitelé Prahy, Brna či Ostravy. Tam část příjmů naopak ztratí.

„Jestli je to spravedlivé? To je složité. Třeba Břeclav zajišťuje regionální činnost, je tady zimní stadion, knihovna okresního formátu nebo bazén. To stejné zajišťuje nadregionálně zase Brno. Najít správnou odpověď není jednoduché," zamýšlel se břeclavský místostarosta Jaroslav Parolek.

Do kasy Břeclavi může přitéct skoro pětadvacet milionů korun. Částka podle Parolka nejspíš vytvoří jakýsi „polštář" při stěhování autobusového nádraží.

„Odhaduju, že by to mohlo stát asi osmdesát milionů. Musíme ještě zvážit, co bude výhodnější. Třeba si vezmeme úvěr, což se musí projednat napříč politickým spektrem. Přesun je zásadní událostí, kterou bych ale nerad zatížil městskou kasu tak, aby nebylo na nic jiného," dodal Parolek.