Získat přehled chce například student břeclavské Střední průmyslové školy Edvarda Beneše Martin Rejthar. „Rád bych se podíval na stánek firmy Bosch a Otisu, protože jsou to větší firmy a myslím si, že v nich tudíž dostanu větší příležitost pro svůj další rozvoj," domnívá se Rejthar.

Patří k několika výjimkám, jež mají alespoň nějakou představu o své budoucnosti. „Nevyhledávám firmy podle toho, jaký sortiment vyrábějí. Spíš chci pro sebe nějaký přínos. Nemusí být peněžní, jde o to, aby mě práce dostala dál a aby mě něco naučila," zamýšlí se student.

Ve stáncích se představuje šestnáct zaměstnavatelů 
z břeclavského okresu. Snaží se navnadit možné budoucí zaměstnance. Zkouší různé způsoby. Letáky, ukázky z výroby či pomoc různých výhod. „Pro žáky technických středních škol máme od letošního roku stipendijní program. Lidé u nás mohou dále růst a něčeho dosáhnout. Člověk nechodí jenom do školy, ale zároveň roste jeho hodnota na trhu práce," láká například Pavel Kašuba 
z Gumotexu.

Tápající studenti

Tvrdí, že mnoho studentů tápe. Neví, co chtějí. Neví, kudy se vydají. „Mrzí mě, že dneska spousta lidí řekne, že chtějí jít na ekonomickou školu nebo gymnázium, a když se jich člověk zeptá, co dál, nevědí. Přitom když má člověk ,průmyslovku' a trošku zabrousí do techniky, získá možnosti," přemítá Kašuba. Podle něj jsou částečně na vině rodiče. „Přijde mi, že své děti nesměrují," dodává.

Významným zaměstnavatelům v regionu chybí kvalifikovaní odborníci. Vhodné adepty hledají složitě. V budoucnu se to však může změnit. Břeclavský fortel láká velké množství studentů. Za den se na místě protočí zhruba tisíc lidí. „Jsem velice spokojená. Studenti mají zájem, chodí po stáncích a ptají se na informace, které potřebují," uvádí hlavní pořadatelka akce Vendula Dobiášová z Okresní hospodářské komory Břeclav.

Ta se podílí na pořádání s městem, úřadem práce a Střední průmyslovou školou a Obchodní akademií Břeclav. Myšlenka uspořádat Břeclavský fortel se zamlouvá i Miroslavě Mrákové z Alcaplastu. „Regionální zaměstnavatelé se představí veřejnosti. Přijdou se informovat na jedno místo. Mělo by to bývat pravidelně," říká žena. Dobiášová se netají zájmem o pokračování. „Firmy se už přeptávaly na příští rok. Mají zájem v této spolupráci pokračovat," potvrzuje.