O sporu informovala redakce Rovnosti již v roce 2016. „Je to tu zarostlé, je tady umístěná značka zákazu vjezdu, za ní obnažený kanál, v podstatě jde o veřejné ohrožení. Nikdo to neřeší, nic se zde neděje. No a my už se šest let nemůžeme dostat ke svým pozemkům jinak než pěšky nebo na kole. Nemůžeme sem nic přivézt, nic odsud odvézt, a především – nemůžeme si zde postavit rodinné domky tak, jak bychom chtěli. Lokalita je přitom v územním plánu určena pro výstavbu rodinných domů. Naše pozemky jsou stavebními parcelami,“ přiblížil redaktorce Deníku Rovnost přímo na místě Akai.

Majitelem silnice, která má být jedinou přístupovou k jejich pozemkům, je břeclavský podnikatel Jan Vavrečan. „Chtěl od nás, abychom mu za přístup a užívání silnice k našim zahrádkám zaplatili. Ovšem částku neustále navyšoval. Myslíme si, že mu jde o jediné – pozemky od nás získat, protože pro něj mají obrovský potenciál. Prostě nás vydírá,“ tvrdí Akai, který je připravený spor dovést až na stůl ombudsmana.

Loňský komorní křest v lužním lese.
Malíř Vojtek vydává jubilejní kalendář. Naposled a poprvé bez kalendária

Podnikatel už ve Fibichově ulici postavil a následně prodal rodinné domy a zbudoval inženýrské sítě včetně silnice. „Před lety za mnou Akai, se kterým se roky znám, přišel s tím, že zde chce stavět. Sítě jsou dosud moje, město je ode mě neodkoupilo, přestože to přislíbilo, a já je zadarmo vydat nemůžu. Silnice se později začala propadat a já, jako majitel, nemohu dovolit, aby zde došlo například k zasypání kanalizace. Nechal jsem ji proto o čtyři metry zkrátit, poté jsem tam umístil závoru, kterou zdemolovali, a nyní zákaz vjezdu. Úřady mi daly nakonec mi zapravdu,“ řekl.

Prohlásil, že nyní nic dělat nemůže. Že pomyslný míč je na straně města. „Je to uzavřená věc, dokud ji město nevyřeší. Opět narážíme na to, že něco slíbilo, tedy koupi silnice a sítí, a nedodrželo. Ovšem dohody jsou stále možné. Akai dostal nabídku, která odpovídala nákladům. Když všichni ostatní za připojení na sítě zaplatili, nevidím důvod, proč by nemohl zaplatit i on,“ uvedl Vavrečan.

Majitelé pozemků, kterých se potíže přímo dotýkají, se obrátili se žádostí o řešení a zpřístupnění veřejné komunikace na město a následně i kraj. Ovšem bez úspěchu. Odbor správních činností břeclavského městského úřadu totiž rozhodnutím z 18. května letošního roku řízení zastavil. „Správní řízení se zastavuje, neboť odpadl důvod, jehož se řízení týká,“ stojí ve vyjádření, které má Deník Rovnost k dispozici, a pod nímž je podepsaná Jana Létalová.

Oblast soutoku řek Moravy a Dyje bývá označována jako Moravská Amazonie.
Národní park Soutok: Moravská Amazonie si větší ochranu zaslouží, míní odborníci

V rozhodnutí stojí, že má správní úřad za prokázané, že narušením asi čtyř metrů asfaltové plochy nebyl porušený zákon o přístupových komunikacích. „Tato část není stavbou ve smyslu stavebního zákona,“ zdůvodnila Létalová.

Akaiovi se rozhodnutí nelíbí. „Od května 2019 měla Létalová na stole rozhodnutí z kraje a dostala věc k novému projednání. Letos na jaře jsme podali na odbor dopravy krajského úřadu stížnost na nečinnost úřadu v Břeclavi. Jakmile se to úřednice dozvěděla, okamžitě v tichosti případ nezákonně uzavřela. Neměli jsme možnost se k tomu ani vyjádřit. Roky se nic nedělo a pak to naráz ukončí? To je opravdu podivné. Pokud je tato komunikace jediná spojnice mezi pozemky, a my se nemůžeme na své parcely dostat, je třeba, aby se k tomu stavební úřad postavil a zasáhl,“ kroutil hlavou.

Vydavatelství Books & Pipes přichází na předvánoční trh s knihou Vánoce pro Kočku v rozšířeném vydání a s novými ilustracemi. O ty se postarala Tereza Konupčíková, rodačka z Moravského Žižkova na Břeclavsku.
Rodačka z Moravského Žižkova ilustrovala Broučky i novou knihu

Vedoucí břeclavského odboru správních činností Petr Morc pro Deník Rovnost sdělil, že se veškeré rozhodování v této věci řídí správním řádem. „Vyplývá z toho, že se náš odbor k dané problematice nemůže vyjádřit. Všichni pracovníci jsou vázáni povinností mlčenlivosti, jejíž prolomení by mohlo poškodit oprávněné zájmy ostatních účastníků řízení,“ podotkl.

Ani z jeho pohledu kauza není jednoduchá. „K hájení svých zájmů a práv musí Akai využít prostředků, které mu nabízí správní řád. A má jich tam opravdu hodně. Já osobně vidím nalezení řešení sporu v podání občanskoprávní žaloby u soudu. Možnosti silničního správního úřadu k nalezení řešení jsou vyčerpány,“ uzavřel Morc.

Akai však tvrdí opak. „Možnosti silničního úřadu nejsou v plném rozsahu vyčerpány. My chceme pouze svobodně jezdit po veřejné komunikaci, kde je nyní fiktivní stavba, která měla být dokončena už v roce 2016, a jejíž majitel za to není sankcionovaný,“ zareagoval.