Založení souboru Břetislav se váže k roku 1956 a jeho předrevoluční éra je silně spojená s osobností břeclavské kultury Bedřichem Kaněrou. Novodobé dějiny souboru se však začaly psát v roce 2003, kdy činnost spolku obnovili nadšenci v čele s manželi Barnetovými, Kamilem Škrobákem, Pavlem Zhánělem, Janou Vrzalíkovou s dcerou a dalšími. Po průběžných změnách ve složení souboru, jež má za sebou řadu úspěšných inscenací, se ustálilo takzvaně pevné jádro Břetislavu.

Žaloba za Kouli

Pozice kmenové režisérky a vedoucí souboru se skvěle zhostila Jana Vrzalíková starší. Pod jejím vedením také Břetislav zamířil od historických námětů a oddechových komedií, kterým se amatérské soubory věnují nejčastěji, k odvážnější dramatice. S černou komedií irského dramatika Martina McDonagha Mrzák inishmaanský slavili úspěchy hned na několika divadelních přehlídkách. Na břeclavském Amafestu jim za inscenaci vzdala hold i Jana Kaněrová.

Chuť dělat netuctové divadlo lze jasně číst i z aktuálně připraveného kusu. David Drábek, nejvýraznější domácí dramatik porevoluční generace, udržuje široké žánrové rozpětí svých her. A to od hororových kabaretů až po černé komedie, kterou Jedlíci čokolády právě jsou. Výrazně na sebe Drábek upozornil před třemi lety i s rozhlasovou hrou Koule, v níž se dotkl československé koulařky Heleny Fibingerové natolik, že musel čelit její žalobě.

Jedlíci čokolády, opentlení v roce 2011 cenou Alfréda Radoka za Českou hru roku, jsou příběhem tří sester, které se snaží postavit na vlastní nohy po smrti svého otce. Nejmladší Valérie odmítá chodit na veřejnost, nejstarší Róza vše řeší jídlem a Helena se jako jediná pracující o své sestry a celou domácnost stará. V nelehkém životním osudu trojici doprovází černý a místy až absurdní humor, ale i nadpřirozené je­vy.

Komu by premiéra unikla, může se těšit na plánované reprízy. Ty soubor slibuje v Rakvicích, Podivíně, v břeclavském kině Koruna a hodonínském festivalu Hobblík.