Praskající fasády na domech, vyjeté koleje, nerovnosti na silnicích a stále větší nárůst nákladních aut. To jsou hlavní důvody, kvůli kterým se Brumovičtí rozhodli vystavět obchvat okrajem obce. Dosud totiž musejí kamiony, které směřují do obchodní zóny v areálu bývalého zemědělského družstva, přes střed obce.

„Lidé si stěžovali a situace je podle nich už neúnosná. Proto jsme se už asi před třemi lety rozhodli s nárůstem provozu v obci něco dělat,“ vysvětlil brumovický starosta Vavřinec Charvát důvody, které vedly k myšlence na vybudování obchvatu za několik milionů.

Podle starosty něco přispěje obec a něco půjde z kapsy podnikatelů, kteří v průmyslové zóně působí. Před výstavbou bude muset obec jednat také s asi šedesáti majiteli pozemků, přes které by měl obchvat vést.

„Šest metrů široká obousměrná silnice by měla začínat na příjezdu do Brumovic z východní strany. Tedy od Kobylí. A měla by vést co nejkratší cestou k průmyslové zóně,“ popisoval Charvát. Obchvat však obec plánuje pouze z jedné strany. Někteří Brumovičtí, kteří jsou povětšinou pro, si proto kladou otázku, jak se vyřeší situace s kamiony, jenž do zóny míří po silnici od Klobouk.

„Podle mě je zvláštní, že se řeší obchvat z jedné strany Brumovic a ze druhé, od Klobouk, všechno zůstává při starém. Takže auta, která se sice jedné straně Brumovic vyhnou, stejně budou projíždět přes tu druhou. Sice nevím, jak moc je vytížená silnice od Klobouk, ale přesto se mi to zdá divné,“ zamyslela se tamější obyvatelka Hanka Jeřábková, která je jednoznačně pro obchvat obce.

„Kamionů, které přijíždějí od Klobouk, není zase tolik. Pokud však z toho směru pojedou, přijedou do středu obce a dopravní značení je navede na obchvatovou silnici,“ uklidnil Charvát a současně upozornil na špatný stav silnice z kostek, která vede pod kostelem. „Člověk tam musí jezdit hodně opatrně, aby si nezničil auto. Hlavně podvozek,“ všimla si i Jeřábková.

„Je skutečně velmi úzká a nevyhovující pro dvacetitunové kamiony. Navíc krajnice jsou nezpevněné a dostávají zabrat. Silnice, která vede kolem jezírka, není na takový provoz stavěná. V minulosti se totiž stavěla pro koňské povozy, tudíž bez většího zpevnění,“ objasnil starosta.

Nejvíce nákladních aut podle něj směřuje do nábytkářské firmy Romana Blanáře, do zámečnické firmy Kovo Staněk a také Agrofarmy.

„Nám obchvat v ničem nepomůže. Auta k nám přijedou tak jako tak. A vzdálenost bude taky podobná. V současnosti ale rostou nároky lidí na relax a klid. Je tedy logické, že když už se mají vynaložit peníze, tak právě do obchvatu,“ souhlasí majitel tamější nábytkářské společnosti Roman Blanář s tím, že brumovické silnice nejsou stavěné na provoz nákladních aut. Jak dodal, nová silnice, která povede mimo zástavbu rodinných domů, dá možnost vzniknout dalším firmám. „Rozšíří se tím průmyslová zóna a lidé dostanou práci. To je další nesporná výhoda,“ vyzdvihl.

Obchvat, k jehož výstavbě se lidé mohou vyjádřit v anketě na internetových stránkách obce, by podle starosty mohl odvádět dopravu ze středu obce už za čtyři roky. „Těsně vedle budoucí silnice se má stavět nová čistírna odpadních vod. Takže si myslím, že se obojí spojí dohromady,“ doufá starosta.