Čeští motoristé nemají v cizině problémy pouze s kartou první pomoci, kterou v poslední době začala vyžadovat slovenská policie. Daleko více totiž řeší špatné označení státu na vozidle.

Pokuty jsou na denním pořádku

„Každou chvíli nám někdo volá z Německa nebo Rakouska, že mu policisté chtějí dát pokutu kvůli nesprávnému mezinárodnímu označení CZ,“ říká Miroslav Preclík z oddělení mototuristických informací Ústředního automotoklubu.

Mohou za to podle něj chybné značky, které si řidiči koupí z nabídky obchodních domů, supermarketů, mototechen nebo benzinových stanic. Až v cizině se dozvědí, že to, co si koupili, neodpovídá normě ani mezistátním dohodám.

Správné CZ musí být v černé elipse na bílém podkladě, písmena musí být černá, jejich výška minimálně 8 cm a šířka alespoň 10 mm. Různá zmenšená provedení, průsvitná, plastická nebo barevná se v zahraničí neuznávají.

Problém vnímá i ministerstvo dopravy. „Už jsme to několikrát řešili a snažili se řidiče informovat,“ řekl Deníku tiskový mluvčí Martin Kupka. Podle něj je nutné mít na voze správnou rozlišovací značku státu tehdy, když není registrační značka automobilu vybavena modrým proužkem Evropské unie.
„Pokud by však řidiči jeli do země, která nepatří mezi státy Evropské unie, bude u nich klasické označení CZ vyžadováno také,“ dodává Preclík.

Karta být nemusí

Kromě chybějícího „cézetka“ řeší mnoho řidičů i aktuální problém s kartou první pomoci, kterou do výbavy zavedlo Slovensko.
Přestože tamější policisté varovali, že ji budou vyžadovat i po cizích řidičích, slovenské ministerstvo dopravy nakonec uznalo, že podle mezinárodního práva je povinná výbava v autech dána jednotlivými předpisy zemí.

Cesta k našim východním sousedům je tak možná i bez karty.