Jarmila Prchalová se zlobí. Do práce v Břeclavi jezdí každý den ze Šakvic, kde bydlí. Od prosince ale bude muset čekat na autobus, který ji odveze z vlakového nádraží do dva kilometry vzdálené obce, i tři čtvrtě hodiny. Počítá s tím návrh nového jízdního řádu.

„Co jsem viděla, autobusy hlavně v odpoledních hodinách na osobní vlaky vůbec nenavazují. A je jedno, jestli přijedete od Břeclavi nebo od Brna. Na autobus, který by mě odvezl do Šakvic, bych musela na nádraží čekat i tři čtvrtě hodiny. To je špatné, za půl hodiny jsem doma i pěšky,“ posteskla si Prchalová.

Chystané změny jízdních řádů souvisí se zapojením Břeclavska do Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Ten je postavený na takzvaných páteřních trasách. Kvůli nim zmizí na Břeclavsku některé přímé linky a cestující si budou muset zvykat na přestupy.

Pro Šakvice a také Zaječí bude mít ovšem nový dopravní systém, jak se zdá, ještě horší dopady. Mnozí cestující z obou obcí jsou totiž odkázáni na autobusové přípoje k vlakovým nádražím, které jsou od obou obcí vzdálené dobré dva kilometry.

„Návaznosti až doteď fungovaly. V nových návrzích tomu tak ale není. Upozorňujeme na to už od prvního připomínkovacího kola. Na zasedání mikroregionu jsem se o nedostatcích dokonce bavila se zástupcem společnosti Kordis, která má integrovaný systém na starosti. Některé naše připomínky přesto nebyly do návrhu zapracovány a opakují se,“ nešetřila starostka Šakvic Milena Brzobohatá kritikou.

Podle ní hrozí, že na šakvické vlakové nádraží přijede autobus, ale vlak už bude několik minut pryč. „Je to problém. Ze Šakvic dojíždějí denně za prací desítky lidí. Vyzvali jsme je, aby nám sdělili své připomínky.
Shromažďujeme je a už příští týden je v rámci druhého připomínkovacího kola pošleme na Kordis,“ přiblížila další postup.

Obdobné problémy řeší také sousední Zaječí. „Mluvila jsem s tamní starostkou a ta mi potvrdila, že i z jejich pohledu existují určité nesrovnalosti. Zatím jsme síly nespojili, ale příští týden ji kvůli tomu hodlám znovu kontaktovat,“ řekla Brzobohatá.

Představitelé Kordisu nespokojené obce uklidňují, že podoby jízdních řádů, které mají platit od poloviny prosince, ještě nejsou definitivní.
„I nadále přijímáme připomínky od obcí a občanů, zejména ke konkrétním spojům a dopravním vazbám. Uzavření jízdních řádů je naplánováno přibližně na konec září. V tuto chvíli předěláváme příslušné jízdní řády podle připomínek v maximální možné míře, pokud není překročen rámec Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje a jeho principů fungování,“ uvedl specialista v dopravě Vojtěch Wicha z firmy Kordis.