Chceme přímý spoj! Chovejte se k nám jako k lidem, ne jako k dobytku. Takové požadavky a názory zněly v pátek večer v šitbořické sokolovně, kam si starostové a lidé z několika okolních obcí přišli vyříkat s pracovníky společnosti Kordis navrhované novinky v osobní dopravě.

„Návrh dopravního řešení s námi nikdo nekonzultoval. Dostali jsme ho jako hotovou věc, kdy se můžeme vyjádřit pouze k jízdním řádům a návaznosti spojů, ve kterých jsou v předloženém návrhu velké nedostatky,“ zahájil veřejné jednání šitbořický starosta Antonín Lengál. Za jeho slova se postavili i další sezvaní starostové.

Kordis totiž chce v polovině letošního prosince odstartovat v okrese Břeclav integrovaný dopravní systém, který ovšem podle mnoha lidí napáchá více škody než užitku.

Horský: Není to dogma

„Bude lepší posbírat připomínky od lidí. Není to tak, že to, co je v současné době předložené, je dogma. Harmonogram přípravy řešíme v předstihu. První připomínky a návrhy jízdních řádů, aby byl časový prostor na zásadní připomínky a na doladění jízdních řádů,“ uklidňoval desítky lidí, kteří přišli do sokolovny, kritizovat navrhované novinky ve veřejné dopravě, vedoucí dopravního odboru Kordisu Jiří Horský. Zmírnit emoce se mu ovšem nedařilo.

„Říkáte, že to není nějaká definitivní verze a bude se o tom ještě diskutovat. Ptám se tedy, budete jednat i o zachování přímého spoje do Brna?“ zeptala se představitelů Kordisu Jaroslava Krušinová ze Šitbořic.

Na to Horský jednoznačně neodpověděl. Ani nemohl. „Na dalších jednáních přípravy integrovaného dopravního systému s Jihomoravským krajem budeme informovat o vašich požadavcích. Jaký bude další vývoj, to vám nedokážu říct, nezávisí to na mě. Zatím sbíráme připomínky,“ sdělil lidem.

A co staří lidé?

Ti se ovšem s takovou odpovědí nespokojili a stále více útočili na změny v jízdních řádech. Jiří Janda z Boleradic poukázal na další problém. „Stará paní jde na autobus, ten řidič jí počká, zavře dveře a ona se posadí. Dovedete si představit, jak tato stará paní bude nastupovat v Sokolnicích do vlaku? Není to problém jen Sokolnic. Na mnoha místech nejsou bezbariérová nástupiště,“ vylíčil.

„Přemýšleli jste o tom, že jsou lidé staří a nemocní, že se nemají jak dostat? Přestupovat musí, čekat musí. Berete to někdo v úvahu?“ ptala se další žena.

Tržby na Břeclavsku údajně klesají

Podle některých kritiků v sále se po změnách systému prodlouží i jízdní doba. To Horský popřel. Místa, kde už integrovaný dopravní systém funguje, podle něj vykazují vyšší počet cestujících v autobusech. „Když se podíváme na čísla prodaných jízdenek v autobusech, což je nezpochybnitelná věc, tak je jich opravdu víc, než bylo předtím,“ poukázal zástupce Kordisu.

Stav, který vykazuje dopravní systém zejména na Břeclavsku, podle Horského svědčí o neustálých poklesech tržeb ve veřejné dopravě.

Posbíranými podněty se má Kordis zabývat průběžně až do září. Nejpozději v polovině června se starostové dozví, jak Kordis jejich požadavky zapracoval do jízdních řádů. „V květnu navíc bude na našich webových stránkách k dispozici pracovní vyhledávač spojů, kde cestující uvidí konkrétní časy,“ řekl Horský.

Stehlík: O lidi vám nejde

Lidé i tak odcházeli ze šitbořické sokolovny nespokojení. Dávali zapravdu slovům, která na konci jednání pronesl místostarosta Boleradic Libor Stehlík. Řekl: „Za tu dobu, co tady mluvíte, jste nás opravdu přesvědčili o tom, že jde jen o to, ušetřit kraji peníze. Nekruťte hlavou, je to tak. Vám vůbec nejde o ty lidi, jak budou cestovat, ale že ušetříte.“