Může stanout na postu nejvyšším. Vedoucí jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil z Lednice patří mezi horké kandidáty na uvolněný post šéfa republikové dopravní policie.

V pondělním výběrovém řízení se mu postavil ředitel severomoravských dopravních policistů Jiří Zlý a bývalý vedoucí kanceláře policejního prezidenta Jindřich Mayer. Někdejší břeclavský dopravní inženýr a také bývalý vedoucí dálničního úseku Podivín přesto hýří sebevědomím. „Jsem na změnu určitě připraven,“ říká Tržil.

Z trojice kandidátů na post šéfa dopravní policie jste největším favoritem právě vy. Jak tuto skutečnost vnímáte?
Výběrové řízení proběhlo v pondělí. Nicméně všichni si musíme počkat na oficiální zprávu z policejního prezidia. V současné době totiž probíhá vyhodnocování výběrového řízení.

Pokud by pro vás dopadlo výběrové řízení vítězně, byl byste připraven odejít uskutečňovat své vize do Prahy?
Momentálně bydlím na ubytovně v Brně. Je tak úplně jedno, jestli budu bydlet na ubytovně v Praze nebo v Brně. Jsem na změnu určitě připraven.

Co byste chtěl v roli šéfa dopravní policie prosadit? Byl by váš způsob práce totožný s tím, co jste vykonával jako vedoucí jihomoravské dopravní policie?
Má koncepce, kterou jsem ve výběrovém řízení předložil, se týká především významu dopravních bezpečnostních akcí. Chci zamezit dopravním plošným akcím, pokud akce budou, tak by měly být zaměřeny na cílové skupiny nebo na cílové věci, které je potřeba ovlivnit v silničním provozu. Dále chci prohloubit kontroly nákladní dopravy a dohled ve vztahu k motorkářům. Potom je tu i záležitost soustavného dohledu.

Co to znamená?
Když to vezmu například v rámci Břeclavska, na silnici 1/52 budu usilovat o zřízení útvaru, který bude prakticky čtyřiadvacet hodin sledovat tuto významnou komunikaci.

Co podle vás nejvíce trápí tento region? Hovoří se například o potřebě obchvatu Břeclavi…
Břeclav jako taková má skutečně problém v tom, že nemá náhradní trasu, která by vedla mimo ni. Což je záležitost právě chybějícího obchvatu. Jinak okres Břeclav nějakým způsobem nevybočuje ze standardu, projevují se zde negativně páteřní komunikace.

Dlouhodobě se diskutuje také o cyklostezkách v Břeclavi, které nefungují tak, jak by měly. Jak vyřešit tento problém?
V době, kdy se budovaly vyhrazené jízdní pruhy, to bylo to nejlepší, nejekonomičtější řešení. Ideálním stavem je ale samostatná cyklotrasa. Je ovšem otázkou, jestli je to vůbec v Břeclavi proveditelné. Ale s tím souvisí řada dalších věcí, kdo je vlastníkem pozemků, kudy by měly trasy vést a mnoho dalšího.

Takže existující pruhy pro cyklisty se podle vás osvědčily?
Nemůžu říct, že by se neosvědčily. Když se začaly využívat, tak v Břeclavi poklesla nehodovost u cyklistů o osmdesát procent. Mimo jiné i proto, že se stanovila jasná pravidla, kdo přednost má, a kdo nikoliv.