Otevřená terénní auta s řídítky se stávají na Břeclavsku noční můrou. V Lednici už dokonce čtyřkolky, které se dostanou téměř kamkoliv, řešili i na zastupitelstvu. Na jejich řádění si totiž stěžovali někteří obyvatelé obce a také myslivci.

„Je to pro nás nová věc. Vyzval jsem proto obecní policii, aby se čtyřkolkáři zabývala a vyhodnotila jejich aktivity. Jakého jsou rozsahu, jestli je to organizované a podobně. Zatím to nevíme. Je dost velký problém se k nim dostat, protože jsou mobilnější než kdo jiný,“ přiznal problémy s novým fenoménem lednický starosta Libor Kabát.

Podle něj se řidiči čtyřkolek zatím naštěstí vyhýbají alespoň vzácnému zámeckému parku. V okolí Lednice si ale vytipovali jiná místa, kde vadí a často i škodí. „Hovořilo se ale například také o terasách nad Hlohovcem,“ doplnil Kabát.

„Ano, máme s nimi problémy. Jezdí na čtyřkolkách a vytloukají nám štěrk z cest, jako například v pásu kolem rybníka pod kostelem. Jsou to místní, kteří řídí čtyřkolky, ale i agresivně jezdící motorkáři,“ přiznala potíže s neukázněnými řidiči starostka Hlohovce Jana Vlková.

Problémy s majiteli čtyřkolek v některých obcích nepřímo potvrdil také vedoucí odboru životního prostředí břeclavské radnice Vilém Vyhnálek. „Pokud vím, problémy se čtyřkolkami řeší například v Lednici, Hlohovci, Rakvicích, Zaječí nebo Přítlukách. Neukáznění řidiči jezdí třeba po hrázích. O žádných problémech v Břeclavi ale zatím nevím,“ oddechl si Vyhnálek.

To na Pálavě už mají se čtyřkolkami své zkušenosti. „Občas se vyskytne někdo, kdo klidně vjede i do chráněného území. Zjara jsme jednoho takového čtyřkolkáře naháněli v přírodní rezervaci Kienberg u Mušovských rybníků. Zájem je také o bývalé vojenské cvičiště, které je z pohledu ochrany přírody cennou lokalitou. Ve většině rezervací je ale zatím naštěstí klid,“ uvedl vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Pálava Jiří Matuška.

Podle jeho slov se první problémy s řidiči terénních speciálů objevily v uplynulém roce. A postupně jich přibývá. „Víme, že čtyřkolek je stále víc a že mnohým nebudou stačit pokosená pole. Proto uvažujeme o tom, že bychom pro ně vyčlenili nechráněnou plochu druhého cvičiště. Oni ale potřebují adrenalin, sjet si něco načerno,“ tuší Matuška.

Kromě několika majitelů čtyřkolech je v Mikulově dokonce i jejich půjčovna. Na rodinném statku s koňmi nabízí tuto službu Lubomír Hlavenka. „Už máme jen jednu čtyřkolku, další jsme hned po první zkušenosti prodali. Když jich totiž půjčíte víc najednou, tak se z těch kluků okamžitě stanou závodníci. A to nechceme,“ řekl majitel jezdecké stáje.

Čtyřkolku využívá v rozlehlém areálu hlavně pro vlastní potřeby. Když ale přijde nějaký zájemce, klidně mu terénní stroj půjčí. Za pětistovku na hodinu. „Výpůjček není mnoho, za rok tak deset. Občas ale někdo přijde. Vždycky mu jasně řekneme, kam může a kam ne. Pokud ale vyjede ven z areálu, nejsme schopní ho uhlídat,“ připustil Hlavenka.

Kromě chráněných území jsou čtyřkolkáři často postrachem i pro zemědělce, kterým přejíždějí přes výsadbu na polích. Škody mohou být obrovské.