Jan Stach je jedním z těch, kteří si navykli převážet bicykl na své výlety vlakem. Tuto službu si pochvaluje. „Mé zkušenosti jsou dobré. Zatím jsem s přepravou kola neměl žádné problémy,“ řekl včera na břeclavském nádraží.

Právě Břeclav hraje při posilování role cyklovlaků v prázdninovém období důležitou roli. „Na jižní Moravě využívají cestující pro přepravu kol zejména tratě z Brna do Břeclavi a odtud pak dále do Lednice nebo na Znojmo,“ potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

„Drážní půjčovny kol se uchytily a zlepšují drahám bilanci. Jsme optimisty a čekáme letos mírný nárůst počtu přepravených kol oproti uplynulému roku. Jenom za loňské první pololetí jsme přitom přepravili padesát tisíc kol,“ vzpomenul.

Bicykl lze vlakem převést dvěma různými způsoby. Prvním je kolo jako spoluzavazadlo, kdy je mají cestující pod dozorem ve stejném vagónu. Přeprava stojí v tomto případě pětadvacet korun. O pět korun více zaplatí ten, kdo dá přednost přepravě kola v jiném vagónu pod dohledem zaměstnance drah.

„Kola přepravujeme buď jako spoluzavazadlo, nebo ve formě úschovy během přepravy. Pokud chtějí s bicykly cestoval větší skupiny lidí, musí si přepravu předem objednat v ČD centru,“ vysvětlila pracovnice břeclavského oddělení přepravy zásilek Marie Šlampová.

Mnozí cestující si na tyto služby rychle zvykli. A další přibývají. „Já sice jezdím vlakem málokdy, ale s kolem to bude už podruhé. Jeho přepravu mi zařizoval kamarád,“ svěřil se například Luděk Kohout, který čekal v Břeclavi na přípoj. I s kolem.

Donedávna byl problém, že cestující si nemohl přepravu kola předem rezervovat. To se nyní změnilo. „Když měl třeba někdo zajištěnou dovolenou a chtěl na ni jet s kolem, neměl jistotu, že mu bicykl do vlaku vezmou. Teď si může místo předem zarezervovat,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. V dálkových vlacích je dokonce z kapacitních důvodů rezervace přepravy bicyklu povinná.

Také se nesměla vozit jízdní kola v takzvaných pantografech. I to už je díky speciálním hákům na zavěšení bicyklů, které do těchto rozšířených souprav nechaly České dráhy nainstalovat, minulost.

Do osobního vlaku si může cestující naložit své kolo a bez sankcí za něj zaplatit u průvodčího. Problém nastává v okamžiku, sejde–li se větší počet zájemců o přepravu kol, než je kapacita soupravy. Potvrzují to i zkušenosti některých cestujících.

„Já jsem zatím podobný problém neměl, ale od známých jsem se doslechl, že občas bývá omezená kapacita kol v rychlících. Bylo by dobré, kdyby byla vyšší,“ nechal se slyšet muž, který chtěl raději zůstat v anonymitě.

Podle Šťáhlavského často záleží na dohodě mezi cestujícími, jak šikovně si dokáží svá kola ve vlaku uložit.

Na Břeclavsku jezdí jednotky s předsuvnými dveřmi, kde lze umístit bicykly do nástupního prostoru. „Obvyklá délka souprav je pět až šest vagónů. Můžeme tedy počítat s kapacitou kolem pětadvaceti kol,“ uvedl mluvčí.

Zda přeprava kol navýší počet cestujících přes břeclavský železniční uzel, o tom zástupce přednosty Železniční stanice Břeclav Rudolf Tuček nechtěl spekulovat.

Vladimír Varga