Vyrazit si na kole do práce nebo za známými je v Břeclavi mnohdy nejrychlejší způsob dopravy. Na hlavních tazích, kterými denně projedou tisíce aut, ale také nejrizikovější.

Zástupci břeclavské radnice proto kvůli zvýšení bezpečnosti schválili, že pět dosud jednosměrných ulic v centru města cyklistům otevřou z obou stran. Změna vyjde zhruba na osm set tisíc korun.

Bez obavy o zdraví či případné pokuty se ulicemi Bratří Mrštíků, Čechova, Fintajslova, Polní a Šilingrova může vracet domů například Zdeňka Cilečková.

„Myslím, že zrušení jednosměrek uvítá asi každý cyklista ve městě. Osobně se bojím jezdit po hlavním tahu, proto volím nejrůznější zkratky,“ řekla včera Cilečková chvíli poté, co úředníci zveřejnili chystanou novinku.

Změny i pro řidiče

Lidé z radnice potvrzují, že ke změně je přiměly žádosti Břeclavanů. Dělníci se do úprav pustí ještě v září.

„Cyklistické pruhy v jednosměrných ulicích jsme se rozhodli udělat z důvodu možného obousměrného průjezdu cyklistů v těchto ulicích, které jsou vedené mimo hlavní zatížené silnice. Takže jsou bezpečnější. Jsou také přirozenou zkratkou při přejezdu cyklistů po městě, které však z důvodu zjednosměrnění ulic nemohli dříve oficiálně používat,“ oznámil vedoucí odboru správních věcí a dopravy Roman Konečný.

Připravovaná novinka však s sebou přinese řadu změn. „Jízdní pruh pro cyklisty v protisměru umístíme po levé straně silnice. Vše zřetelně označíme vodorovným a svislým dopravním značením. Cyklisté jedoucí ve shodném směru jednosměrky pojedou souběžně s ostatní dopravou,“ vysvětlila vedoucí odboru rozvoje a správy Jana Šupová.

Zprůjezdnění pocítí rovněž řidiči aut. Třeba v části Čechovy ulice začnou parkovat na druhé straně, než jsou dosud zvyklí. Místa budou podélná a v menším počtu, což řada z nich ponese nelibě.

„Musíme také přesunout parkovací místa před budovou společnosti Vodovody a kanalizace Břeclav z levé strany na pravou,“ vysvětlila Šupová.Ještě než začnou dělníci vyznačovat pruhy v ulici Bratří Mrštíků, opraví povrch silnice a obrubníků. I tam poté vzniknou podélná parkovací stání.

„Nejvyšší povolená rychlost bude třicet kilometrů v hodině,“ uvedla Šupová.V Šilingrově ulici bude podle jejích slov nutné kvůli zachování počtu parkovacích míst zúžit stání o čtyřicet centimetrů. Z 2,2 na 1,8 metru.

„Zprůjezdnění ulic je jednoznačné plus. Vždy je lepši situaci přizpůsobit reálnému životu. Cyklisté totiž všeobecně jednosměrky nedodržují. Vhodnější, než je neustále nahánět a pokutovat, je průjezdnost povolit. Samozřejmě s výrazným dopravním značením,“ vzkázal šéf dopravních policistů v Břeclavi Jiří Mach.

Ten se bude v následujících měsících snažit, aby se změny dotkly rovněž dalších břeclavských ulic.

LUKÁŠ IVÁNEK
ELIŠKA WINDOVÁ