Mezi desítkami sportovců, které policisté zastavili, byla i skupina přátel na elektrokolech ze slovenských Jaslovských Bohunic, Trnavy, Piešťan a Levic. „Legislativa umožňuje elektrokolům rychlost do pětadvaceti kilometrů v hodině. V případě, že by měli cyklisté nastavenou rychlost vyšší, nesměli by s těmito koly jezdit například přes cyklostezky. Stejně tak by museli mít kola registrovaná podobně jako malé mopedy. Bylo by nutné, aby nosili helmu, měli chráněné oči a zaplacenou pojistku. V takovém případě by pak dostali i něco jako registrační značku,“ vyprávěl při měření výzkumník Jiří Vedra z Centra dopravního výzkumu.

Slovenský cyklista, jehož kolo si bral do parády, měl všechny zjišťované parametry v pořádku. „Kolo vám dopomáhá pouze do rychlosti pětadvacet kilometrů v hodině, což je tak, jak má být,“ usmál se na něj Vedra.

Náklaďák srazil u Moravské Nové Vsi malou cyklistku.
Náklaďák srazil u Moravské Nové Vsi malou cyklistku, letěl pro ni vrtulník

Že je kolo jejího kamaráda v pořádku, potěšilo i Máriu z Jaslovských Bohunic. „Myslím si, že je nutné pořádat takovéto bezpečností akce. Já sama jezdím na elektrokole něco přes rok. Do té doby jsem měla kolo klasické. V našem věku je elektrokolo obrovskou pomocí. Sice zvládáme, ale díky podpoře motoru si můžeme dovolit ujet o něco více. Denně jsme někdy na padesáti, někdy na šedesáti, ale i na osmdesáti kilometrech,“ vyprávěla čilá důchodkyně.

Policisté si v úterý pochvalovali, že kontrolovaní cyklisté z většiny splňovali povinná kritéria bezpečné jízdy na kolech. „Jižní Morava je rájem cyklistů. Ti ostatně patří mezi nejohroženější účastníky silničního provozu, o čemž hovoří i statistiky. Například o uplynulém víkendu jihomoravští policisté řešili šest dopravních nehod s cyklisty. A to jsou jen ty, které lidé nahlásili. Jedna z těchto nehod byla s těžkým zraněním, dalších pět s lehkým. Z těch pěti lehce zraněných cyklistů pak měl pouze jeden na hlavě přilbu,“ podotkl policejní preventista Miroslav Měchura.

Zdroj: Deník/Iva Haghofer

Kromě přileb by cyklisté neměli podle policistů zapomínat ani na bílá světla vepředu a červená vzadu. Stejně tak na bílé a červené odrazky, oranžové odrazky na šlapátkách a ve výpletu kol či na bezpečné brzdy. „Cyklisty upozorňujeme i na záslepky na řídítkách. Neměli by mít ostré hrany. Při nehodě a pádu se totiž pak snadno řídítka stočí a mohou způsobit třeba zranění břicha,“ upozornil preventista.

Nebezpečí elektrokol pak podle něj spočívá především v přeceňování sil a schopností. „Elektrokolo napomáhá při jízdě, člověk často jen těžko odhadne například reakční dobu na zabrzdění či odbočení. Může upadnout a poranit se,“ zmínil Měchura s tím, že lidé nemají zapomínat ani na pravidelný servis nebo na to, že společníkem při jízdě na kole rozhodně není domácí mazlíček běžící vedle přivázaný na vodítku.

STATISTIKA
* V období mezi 1. 1. 2022 – 31. 7. 2022 zasahovali policisté na jihu Moravy k 200 nehodám za účasti cyklistů.
* U 9 z těchto nehod byly účastníky děti.
* Záchranáři při nich ošetřili 14 pacientů s těžkými poraněními. 179 lidí pak vyvázlo se zraněními lehkými. Šrámy z nehod na kole si odneslo v tomto období také 7 ze zmiňovaných 9 dětí.