S opatřeními u Mikulova začalo Ředitelství silnic a dálnic už v minulých letech. Podle vedoucího Správy chráněné krajinné oblasti Pálava Jiřího Kmeta fungují.

„V dostatečných počtech se tam objevily cílové druhy slanomilných rostlin. Jsou tam tůně, ve kterých dochází v deštivějších obdobích k zadržování vody a na dně těchto tůní se objevily minimálně stovky jedinců solenky Valerandovy, což je právě diagnostický druh slanišť," řekl Deníku vedoucí Kmet.

Vizualizace plánovaného mostu přes silnici R52 na archivním snímku.
Sliby ministrů k dostavbě D52? Realita byla nakonec jiná, slibuje i Kupka

V současné době pokračuje výběrové řízení na firmu, která zajistí dílčí péči o zmiňovaný přírodní lokalitu. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnice Lucie Trubelíková uvedla, že součástí zakázky je například seč v území ochranného pásma.

„Také ale orba, bránění zarůstání, údržba tůní a terénních rýh, doplňkové provedení zemních prací a likvidace invazních rostlin," vyjmenovala mluvčí Trubelíková. Předpokládané náklady jsou 1,9 milionu korun bez daně.

Zdroj: Iva Haghofer

Slanisko u Mikulova má přibližně trojúhelníkový tvar a nachází se za průmyslovou zónou. Trasa dálnice nepovede přes celé slanisko. „Nedojde k úplnému záboru, ale jenom části. Naopak slanisko bylo rozšířeno o výběžek směrem na sever," ujišťoval Kmet.

Opatření jsou rozdělená do tří etap, každá je plánovaná na tři roky. „Práce na zakázce, kterou nyní soutěžíme, potrvají do zahájení stavby D52 mezi Novými Mlýny a státní hranicí s Rakouskem," zmínila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

V pátek odpoledne se u Mikulova na silnici I/52 stala tragická nehoda.
Smrtelná nehoda u Mikulova. Důchodce tam zahynul po střetu s kamionem

Zahájení stavby tohoto úseku silničáři předpokládají v roce 2026. Příprava se táhne už řadu let. Například podle Moniky Štěpánkové bývá úsek před Mikulovem dost zacpaný.

„Dálnice nám na tomto úseku znatelně chybí. Je to taky trošku ostuda, neboť Rakušáci svoje úseky za hranicemi mají a v Česku pak dálnice není,” uvedla Štěpánková.

  • Reportérka Deníku počátkem léta projela trasu, po které jezdí auta mezi Rakouskem a Brnem

Zdroj: Deník/Iva Haghofer

Špatná dopravní situace tam bývá hlavně přes léto, kdy po silnici I/52 míří lidé na dovolenou do zahraničí.

„Při cestě do Chorvatska mě už dokáže naštvat, když tam člověk pocukává v nepřetržité koloně aut. Představa kolik kilometrů mám před sebou a už se to komplikuje kousek od domu. Tudíž kouzlo Pálavy je v tomto případě pomíjivé," tvrdí třeba Daniela Pokorná.

Na českém území chybí ještě třiadvacet kilometrů dálnice D52, od roku 1996 se nekoplo do země. Rakouská část je téměř hotová.