Spor o vedení rychlostí silnice R52 nebere konce. Jihomoravský kraj ale dělá vše pro to, aby trasa vedla přes Mikulov. Včerejší jednání v Poysdorfu ukázalo, že jsou této variantě nakloněni i rakouští sousedé.
Poslanec dolnorakouského parlamentu a starosta Poysdorfu Karl Wilping řekl, že rakouská strana usilovně pracuje na výstavbě dálnice A5. Na ní má navazovat právě česká R52. „Do konce roku 2013 chceme dosáhnout Drasenhofenu a velmi bychom si přáli, aby nám Jihomoravané přispěchali vstříc,“ řekl Wilpig.

Proti trase na Mikulov se ale postavilo několik iniciativ, které napadly územní plán velkého územního celku Břeclavska. Jejich stížnosti zatím stále leží u soudu. Podle Ekologického právního servisu představuje největší nedostatek fakt, že nedošlo k porovnání s dalšími reálnými variantami spojení Brna s Vídní.

Jednou z nich je například možnost využití stávající dálnice D2 a vybudování obchvatu Břeclavi. „Takové řešení je levnější a mělo by menší dopad na životní prostředí. Krajskému úřadu jsme poskytli i studie, které to potvrzují,“ uvedla Barbora Homolová z Ekologického právního servisu. Soustava Natura 2000 s výskytem chráněných druhů rostlin a živočichů sice figuruje v obou variantách, nicméně stát by prý mohl při vedení rychlostní silnice z Břeclavi ušetřit až desítky miliard korun.

Představitelé Jihomoravského kraje jsou však přesvědčeni o správnosti varianty R52 na Mikulov. Jinou možnost prakticky nepřipouští. Krajská radní Anna Procházková opakovaně konstatovala, že rakouské ministerstvo dopravy potvrdilo, že ani o jiné možnosti neuvažuje. „Nevidím sebemenší důvod, proč ztrácet čas a vyhazovat peníze za posuzování varianty na Břeclav. Proč měnit veškerou dokumentaci jen kvůli tomu, že si to někdo nepřeje,“ tvrdí Procházková…

Více Břeclavský deník v pátek 19. října