„Myslím, že její rozhodnutí Evropské komise ovlivnilo to, že jí stále přicházejí protesty proti dálnici od občanských sdružení. Evropská komise si vyžádala studii, která ještě není hotová. Proto nechápu, na základě čeho rozhodli,“ uvedla krajská radní Anna Procházková.

Odpůrci vedení dálnice přes Mikulov to ale vidí jinak. „Rozhodnuti Evropské komise je jen dalším kamínkem do mozaiky, která dokládá, že Jihomoravský kraj a zřejmě i ministerstvo dopravy v této věco nepostupují správně,“ uvedl predseda občanského sdružení v Brně Kníničkách Petr Firbas, který proti stavbě dálnice vystupuje.

Podle něj Evropská komise opakovaně požaduje posouzení variant na Mikulov a na Breclav. „Varianta spojení přes Breclav prověříly čtyři autorizované studie, které dokládají, že z hlediska dopravního, ekonomického i ekologického je napojení České republiky a Rakouska v Břeclavi výhodnější. Může vést k úspoře třiceti miliard korun,“ řekl.

Podle právničky Ekologického právního servisu Barbary Homolové porovnání trasy R52 na Mikulov s variantou přes Břeclav prosazuje již dlouho také Ekologický právní servis. „Je to požavek, který vyplývá z platné české i evropské legislativy. Přesto k němu zatím nedošlo,“ uvedla.

Podle Anny Procházkové kraj počítal při výstavbě dálnice na české straně s dotacemi ve výši až pětaosmdesáti procent. „Při celkové výši investice deseti miliard je to podstatná částka. Pokud nezískáme dotace, stavba bude muset být financovaná ze státního rozpočtu,“ uzavřela.
Hejtman Stanislav Juránek se nechal slyšet, že zamítnuté dotace plány Rakušanů na výstavbu dálnice neovlivní.