Milý Ježíšku, Barunka by tě chtěla poprosit, abys jí přinesl kočárek a domeček pro panenky a taky nějakou panenku. A aby si mohla hrát v létě na písku, potřebovala by nutně kolečka, kterými by písek svážela. No a já, já si Ježíšku přeji hasičskou zbrojnici a letadlo z lega. Takových dopisů Ježíškovi, jaký před měsícem i za svou tříletou sestru Barunku napsal devítiletý Jožánek Suchyňa z Rakvic, jsou v těchto dnech plná okna. Přestože má většina dětí v tom, co si k Vánocům přeje, jasno, i hračky podléhají trendům.

„Je to doopravdy tak. Děti ovlivňuje především reklama. A z ní také vycházejí trendy v nakupování hraček. Myslím si ale, že ti nejmenší dost často nenajdou pod stromečkem to, po čem by toužili,“ potvrdila ředitelka hračkářské firmy Micro Trading Jana Krůzová.

Jak dodala, nejvíce na odbyt jdou její firmě Včelí medvídci a piánko, zpěvník a cédéčko s písničkami Jožky Černého, které dětem pomáhá rozvíjet paměť a hudební vlohy.

Včelí medvídci

„Večerníčkoví Včelí medvídci z plyše se drží na výsluní už asi tři roky. V posledním čase se nám osvědčila také postavička mluvícího čertíka Rudly, kterého jsme vymysleli. Prodejci, jež od nás hračky odebírají, vždycky stojí právě o nějakou novinku, jakou je například Rudla,“ nechala se slyšet Krůzová, podle které jsou nesmrtelnými i postavičky z kresleného komiksu Čtyřlístek.

„Je to zvláštní, protože Čtyřlístek patřil spíše k naší generaci. Rodiče, kteří na Čtyřlístek rádi vzpomínají, hračky s touto tematikou svým dětem kupují. Dobře se prodávají například míčky nebo kufříky s jejich potiskem,“ uvedla ředitelka.

Přání holčiček a kluků se podle ní liší především jen v panenkách a autíčkách. „Kluci jsou sice trošku víc techničtěji založení, ale pokud jde o tak zvané unisex hračky, jako stavebnice nebo hry, tak tam rozdíl nevidím,“ zamyslela se ředitelka asoučasně i maminka malé Marjánky.

Ta si také všimla, že v poslední době u holčiček přestávají hrát prim panenky. „Spousta z nich touží po dětském notebooku. Nám se osvědčila také dětská mikrovlnná trouba nebo pokladna. Je to možná daň za přetechnizovanou dobu, v níž žijeme,“ poznamenala Krůzová, podle níž děti ztrácejí o hračky zájem kolem desátého roku.

Těžké rozhodování

S jejími slovy souhlasí i Alžběta Filová, maminka Jůlinky a Honzíka. „Musím říct, že naše desetiletá Jůlinka si k Vánocům překvapivě žádné hračky nepřeje. Přichází do období, kdy touží spíš po pěkném oblečení. Chtěla by také lyže, ale nevím, jestli jí je nakonec koupíme. Potěšilo mě, že stojí o vzdělávací hru Česko, takže tu nejspíš pod stromečkem najde,“ naznačila Filová.

Záhy doplnila a potvrdila tím opět vyjádření ředitelky hračkářské firmy, že její děti značně ovlivňuje reklama. „Honzík se zamiloval do robotů Transformers. Pořád o nich mluví. Byť stojí patnáct set korun, tak si myslím, že mu jednoho Ježíšek k letošním Vánocům naloží. Pořád mluví i o tom, jak moc by si přál lego. Tak uvidíme,“ usmívala se tajemně Filová, jejíž děti pod stromečkem jako každý rok určitě najdou nějakou pěknou a zajímavou knížku.