„Dalo by se říct, že celá moje rodina je taková nádražácká. Vlaky mě zaujaly natolik, že jsem šel studovat Střední průmyslovou školu v Břeclavi. Vybral jsem si přímo takový obor, abych se mohl stát strojvedoucím," popisuje pětadvacetiletý strojvedoucí a amatérský filmař Filip Januška (na snímku).

K filmování se dostal přes první rodinnou kameru, která fungovala ještě na velké kazety. S tou zkoušel své úvodní záběry.

„Díky zájmovému kroužku, který vedl jeden z učitelů, jsem pak ve škole dostal nabídku využívat střižnu. A tak jsme se se spolužákem, jenž dnes taky jezdí jako strojvedoucí, naučili střihat filmy," objasňuje vlakový nadšenec.

A právě v té době ho proslavily amatérské filmy s tématikou železnice. S jeho krátkými snímky se mu podařilo umístit i v několika soutěžích.

„Ještě se spolužákem jsme získali například Cenu objevu na festivalu amatérských filmů studentů středních škol v Rakousku. A pak jsem získal druhé a třetí místo v soutěži Railfilm," vyjmenovává železničář.

Jeho filmy jsou o vlacích – mašinách a zejména lokomotivách. Natáčí dané typy lokomotiv, jejich exteriér, interiér, ale i něco z krajiny. To vše dokresluje hudbou, která, jak říká, dodává snímkům vážnost. „Když chcete sestříhat dobrý klip tak potřebujete hodně materiálu z různých úhlů. Natočit venku záběry je to nejlehčí. Nejvíc práce strávím ve střižně. Někdy tříminutový film sestřihávám i tři týdny," přiznává.

Po střední škole měly České dráhy volná místa strojvedoucích, a tak se k nim přihlásil. „Udělal jsem zkoušky a splnil jsem si tím vlastně svůj sen. Bude to šest let, co pracuji u drah, z toho už čtyři roky dělám strojvedoucího," prozrazuje amatérský kameraman, jehož snímky je možné shlédnout na internetovém serveru youtube.com.

Jeho nejoblíbenější lokomotivou je ta z řady 350, kterou vyrobila plzeňská Škodovka v roce 1975. „Na svůj věk má nadčasový vzhled, budí respekt a je výkonná. Ještě dneska tahá vlaky EuroCity do Prahy," říká s nadšením strojvedoucí vlaku, který v létě obléká šortky i pantofle a s ručníkem kolem krku si sedá do neklimatizované lokomotivy.

Právě teď má sice rozbitou kameru, ale už ví, že příští snímek bude o nejmodernější mašině v Evropě z řady 380.