Zapomeňte na tužku, měřící pásmo nebo hasicí sprej v povinné výbavě auta. Naopak si zapište reflexní vestu a formulář „ Záznam o dopravní nehodě“. Nový ministr dopravy Petr Bendl (ODS) totiž oznámil, že chce změnit plán svého předchůdce a upraví připravovanou silniční vyhlášku.

Mezi nové povinnosti pro řidiče Bendl zařadil do povinné výbavy reflexní vestu a takzvaný euroformulář, do kterého účastníci dopravní nehody vyplňují záznam o průběhu lehčích nehod bez účasti policie. V kufru auta ale nebude muset být původně uvažované měřící pásmo, tužka či hasicí přístroj.

Stejně tak řidiči nebudou muset vozit rezervní kolo, pokud mají „lepící sprej“ či zaplacenou asistenční službu pro opravu defektů. Zcela nově se také ulehčí motorkářům – na svém stroji už nebudou povinně vozit náhradní žárovky ani nářadí k výměně motocyklů. „Naši snahou je dostat do povinné výbavy jen to nejnutnější. Nikomu ale nezakazujeme, aby si do auta dál bral náhradní kolo či žárovku,“ uvedl nový šéf resortu dopravy.

Ministerstvo také v průběhu jara připraví nový předpis pro obsah lékárniček. „Jak se změní jejich obsah necháme čistě na ministerstvu zdravotnictví,“ dodal Bendl. Nová silniční vyhláška by měla vejít v platnost na přelomu března a dubna a kromě výbavy bude řešit i další aktuální problém – měření rychlosti městskou policií. Ta kvůli absenci dopravní značky „začátek“ a „konec měření“ zastavila na mnoha místech měření do doby, než bude příslušná značka ve vyhlášce. Ministerstvo už tuto změnu připravilo a od dubna ji do normy zanese. Strážnicí tak budou moci znovu měřit bez obav.

Páteční zákaz ohrožen

Kdo ovšem s novinkami na ministerstvu dopravy nebude spokojen, jsou řidiči a ekologové, kteří se „těšili“ na páteční zákaz jízd kamionů. Ačkoliv ve sněmovně leží hned dva návrhy na takové omezení, Bendl chce prosadit opak. Kvůli ekonomické krizi, kdy už nyní jezdí méně náklaďáků, není podle něj na zákaz vhodná doba. „Snažím se teď zapůsobit na poslance, aby to odložili, když už nic jiného,“ potvrdil ministr.

O pátečním zákazu by poslanci měli hlasovat už na této schůzi sněmovny. Vládní návrh chce těžkou dopravu vyloučit ze silnic v pátek od 15 do 18 hodin a v neděli od půlnoci do 22 hodin. Ostře proti jsou dopravci, kteří za včerejším vyjádřením Bendla vidí novou naději. Mimo jiné je těší i fakt, že nový ministr hodlá navrhnout také pozdější zavedení mýta pro malé nákladní automobily nad 3,5 tuny. Tyto vozy měly platit už od ledna, poslanci ale nestihli projednat zákon a „malé“ náklaďáky tak dál neplatí.

Krize zasáhne všechny dopravce

„Jsme rádi, že jsou takové hlasy. Krize zasáhne všechny dopravce, některé firmy to už nyní řeší tím, že pokud neplatí auta na leasing, odstavují je mimo provoz,“ řekl Deníku šéf Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.

Jak nakonec hlasování o pátečním zákazu dopadne, je stále otevřené. Hlavním zastánce omezení je Strana zelených, která včera oficiální stanovisko neposkytla. Vyjádřila se pouze vnitrostranická frakce Demokratická výzva, která se zformulovala kolem rebelujících poslankyň Olgy Zubové a Věry Jakubkové.

Podle nich je nyní důležitější řešit systémová opatření – jako je například převedení větší části nákladní dopravy na železnici a zavedení celoplošného mýta.

„Byť ta diskuze o pátečním zákazu vypadá líbivě, je potřeba to řešit systémově. Nechceme třeba akceptovat tvrzení dopravců, že nyní nechtějí zvyšovat mýto. Ceny za pohonné hmoty klesají, takže se to vzájemně kompenzuje,“ řekl Deníku člen frakce Petr Šlégr.