Těžit z toho budou cestující z celého regionu i mimo něj.Vybudování terminálu včera odsouhlasili členové břeclavského zastupitelstva. Pomyslnou ruku zvedli jednomyslně. Projekt spolkne více než sto milionů korun, z nichž jednašedesát milionů tvoří peníze z Evropské unie. Břeclavští o poskytnutí zbytku hlasovali na poslední chvíli, záruku o doplacení nákladů totiž musí dodat do závěru srpna.

„Do konce roku pak budeme jednat o úvěru, protože jde o velkou částku," pronesl starosta okresního města Oldřich Ryšavý (ČSSD).

Odkud vzít peníze?

Pokud nenastanou výrazné komplikace, práce by podle něj měly začít letos v listopadu a končit v říjnu 2014. Jenže zatímco včerejší schválení bylo hladké, nadcházející diskuzi o tom, odkud se nakonec částka vezme, lze už nyní označit za problémovou.

Například opoziční zastupitel Zbyněk Chlumecký (Pro region) se úvěru brání. „Jednání o financování už bude něco jiného. Úvěr by byl dalším zatěžováním městského rozpočtu. Podle mě jsme schopní vzít peníze i jinde. Třeba z hazardu došlo šestadvacet milionů korun a nevím, kde jsou. Další jednání už asi tak jednoduchá nebudou," nechal se slyšet Chlumecký.

Radní Alena Káňová (ČSSD) tvrdí, že se ji úvěr také nezamlouvá. Jinou pravděpodobnou variantu ale nevidí. „Jsem skeptická k tomu, že bychom částku našli v rozpočtu. Bylo by to výrazně na úkor jiných věcí," říkala Káňová.

Modernější město

Při téměř stodesetimili­onových nákladech se kromě terminálu počítá s parkovištěm a kruhovým objezdem, jenž si vyžádá zhruba čtvrtinu z celkové částky. Pokud by si představitelé města půjčili i na něj, úvěr by se šplhal k padesáti milionům.

„Vše je ale zatím věcí jednání," odmítla Káňová jakýkoliv závěr.

Částky se podle starosty mohou ještě výrazně snížit díky výběrovým řízením.

„Ještě v letošním roce radnice plánuje výkup silniční váhy, lampárny a dílny od Českých drah v prostoru budoucího terminálu za účelem jejich demolice. Náklady jsou přes dva miliony korun," sdělil podle referentky Elišky Windové Zdeněk Mrlák z břeclavského odboru rozvoje a správy.

O výstavbě dopravního terminálu se v Břeclavi mluví několik let. Až nyní se ale zdá, že jeho vybudování už nic nezabrání. Břeclav se tak vydá ve stopách větších měst v Česku i zahraničí. Vděčí za to mimo jiné největší dotaci, která do dopravy na jižní Moravě letos putuje. „Propojení vlakové a autobusové dopravy je všeobecný trend. Měli bychom být zase o něco modernější," dodala radní.