Zřejmě není Břeclavan, kterému by byla doprava v centru města lhostejná. Naposledy se Břeclav v bezpečnostním indexu České pojišťovny propadla o šestnáct míst na 29 příčku. Z okresních měst je na jižní Moravě horší pouze Znojmo.

„Víme, že problém s dopravou tady je a není nám lhostejný. V současné době zjišťujeme ekonomické náklady na opatření, díky kterým by byl provoz plynulejší a bezpečnější," uvedla mluvčí tamní radnice Eliška Windová.

Řidiči jsou pod tlakem zejména na průtahu od silnice I/55 po Poštornou. Než vznikne léta plánovaný objezd, mohlo by pomoci několik opatření včetně kruhového objezdu u poštorenského kostela. Vedení břeclavské radnice i úředníci o hustém provozu a tím pádem větší náchylnosti k nehodám dlouhodobě vědí. Musí. Neustále je na to upozorňují samotní lidé za volanty.

„Jsme v kontaktu například s policií, s níž jednotlivá opatření řešíme. Opíráme se při tom o studii, kterou jsme si před časem nechali vypracovat. Je samozřejmé, že chceme, aby doprava byla bezpečnější pro řidiče i cyklisty," pokračovala Windová.

Příliš lichotivé nejsou ani statistiky, které dali dohromady dopravní policisté za celé Břeclavsko. Ve srovnání s loňským rokem je pohled na následky dopravních nehod, které se letos v regionu staly, tragický.

„Pozor na listí"

Řečí čísel: 7 mrtvých, 28 těžce zraněných, škoda přesahující 18 milionů korun… Jde o údaje, které vyhodnotili policisté s posledním říjnovým dnem. „Loni zemřeli na silnicích v regionu čtyři lidé, což byl extrémně příznivý rok. Podle všeho šlo o nejnižší počet od revoluce. V minulosti umíralo ročně i přes dvacet lidí, letošních sedm je tak stále nízké číslo," sdělila mluvčí břeclavských policistů Kamila Haraštová.

Aby údaj zůstal ve stejné výši, musí řidiči zvládnout blížící se plískanice a námrazy. Riziková jsou zejména rána. „Mimo jiné je potřeba dávat pozor na padající listí, za mokra je to docela kluzké a taky jsou tady mlhy a ne všichni vědí jak používat mlhovky. Ten kdo se bojí jezdit za tmy, ať nechá auto raději doma a jezdí autobusem či vlakem," říkal profesionální řidič Martin Potočný.

Zklidnění dopravy přináší podle policistů až první sněhové vločky. Ovšem pouze na chvíli. Zkušenosti „dopraváků" na Břeclavsku ukazují, že jakmile jsou silnice zasypané delší dobu, provoz je postupně stále rychlejší. Šoféři si rychle zvykají.

Poslední tragická nehoda se stala v polovině října v Lednici.

Dvaašedesátiletý muž tam večer vedl jízdní kolo, když ho srazil Ford Tranzit.