„Nevím o takovém případu,“ kroutil hlavou přednosta břeclavské železniční stanice Libor Semorád. „Pokud dojde k novému vandalství, vyplníme patřičný formulář a předáme případ policii. Telefonní číslo může kamkoliv napsat i někdo jiný, než ten, komu patří,“ bránil se.
Černá inzerentka: Kámoška to dělá taky
Slečna, která černým fixem erotické služby inzerovala, přijala hovor na druhé zazvonění. Nejprve zapírala, ale pak obrátila. „Ano, to jsem psala já. S kámoškou, ona to dělá taky. Levná inzerce, ne?“ přiznala se. Na otázku jestli ji nekontaktoval někdo z Českých drah nebo z policie, odpověděla: „Ne, nikdo takový mi nevolal.“
Popsaná zeď s telefonním číslem se dá najít i ve vestibulu břeclavského nádraží. A další nápis s kontaktem je nad schodištěm při výstupu z podchodu. Na obě čísla se lze dovolat. Ani na jedno se ale nikdo neozval a nechtěl nahradit škodu nebo aspoň uklidit poničenou zeď.
„Škody vznikají převážně v odlehlých místech železničních stanic. A většinou v době, kdy tady nejsou jiní cestující nebo naši zaměstnanci. Z finančního hlediska a ani technicky není možné zajistit monitorování všech objektů,“ popsala největší problémy boje s vandaly Hana Bednářová z pražského ředitelství Českých drah.
V Břeclavi se je snaží železničáři řešit tím, že letos uzavřeli smlouvu na využívání průmyslových kamer na nádraží s městskou policií. „Od tohoto systému očekáváme zlepšení bezpečnostní situace a ochrany majetku drah,“ vyjádřil se náměstek vrchního přednosty Rudolf Tuček.
Policie o telefonech neví, sází na kamery
„Kamerový dohled na nádraží využíváme poměrně často,“ potvrdila mluvčí břeclavské policie Kamila Haraštová. „Je to velká pomoc při objasňování drobných krádeží a vandalismu. Nevím teď ale o případu, ve kterém by vandal uvedl svůj telefon. Policie by samozřejmě takové číslo využila jako zdroj informací,“ sdělila. Vzkazy s telefonem, kterých si ve vlaku i na nádraží všiml Deník, tomu však příliš nenasvědčují.
Jen za loňský rok bylo v Jihomoravském kraji evidováno více než sto padesát případů krádeží či vandalismu na majetku Českých drah. Škoda se vyšplhala na dva miliony korun. Zatímco sprejerů ve vlakových soupravách postupně ubývá, na vzestupu je nyní éra „rytců“ skel.